Att kommunicera med fåglar

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
13 år 11 månader sedan #295864 av Fantasio
Hänger ofta vid fönstret. Är storrökare, trots tidigare utfästelser. Väl där har jag första kontakt med en skata. Den har ett bo, men är ofta ute efter fler grenar att komplettera bygget med.

Nyss jagade den bort en duva och *SMOCK* så flög den in i ett fönster till höger om mig. Den tycktes bli jätterädd och flög iväg direkt.

Jag har utvecklat en relation till dessa fjäderfän. Jag skickar tankar till skatan. "Där har du resterna till en Big Mac", eller "Akta dig för katten". Har en mångårig kvinnlig bekant (som har vårdats för psykos, känner inte till en eventuell diagnos) som har haft samma tankegångar som mig.

I hennes fall pratade hon med fåglarna. Jag nöjer mig med att observera och sticka till dem ett sanningens ord till och från. Ibland får jag svar. Jag har alltid trivts i skogen. Bodde i en "förort" (får man väl ändå kalla det) och nära mitt höghus fanns en skog, perfekt för vandring eller löpning och en brant skidbacke. Där fanns ypperliga möjligheter att knyta kontakt med djurvärlden.

Nu undrar jag: Det här med att komunicera med djur, är det bluff? Har någon annan här gjort det? Jag tror på ett sjätte sinne, så enligt mig borde det inte vara omöjligt att få åtminstone telpatisk kontakt.
Mer
13 år 11 månader sedan #295866 av Isa-Alise
Har du läst boken Aprilhäxan? Den är bra, lite skrämmande och en fågel finns med i berättelsen...
Mer
13 år 11 månader sedan #295870 av Geta
Svar från Geta i ämnet Att kommunicera med fåglar
Ja, jag har också fått kontakt men en mås eller om det var en
tärna, en gång. Det kändes så starkt.
Mer
13 år 11 månader sedan #295880 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Att kommunicera med fåglar
Jag har aldrig fått kontakt med ett djur som jag sett med mina ögon. En gång hände det att jag pratade med en röst som var lite annorlunda än andra röster jag hört. Då kom det rätt snart en ängel och skilde oss åt med motiveringen att det var en insekt jag pratade med. Så, jag har fått fundera över om det går att prata med djur eller ej...

Min tro är att det finns ett kollektivt medvetande även för insekter, djur och växter. Detta kan vi nå telepatiskt, men att kommunicera direkt med ett enskilt djur (eller insekt för den delen) är osannolikt. Deras hjärna är så olik vår, så hur skulle det kunna gå till? Då är det mer troligt att det finns människor som har en del av sin hjärna avdelad för att fungera som hjälp åt djur/insekter/växter.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
13 år 11 månader sedan #295892 av saara
Svar från saara i ämnet Att kommunicera med fåglar
Jag pratar med fåglar, katter och hundar. Nog får jag kontakt med dem ibland. Det är kanske nån slags telepati? Jag härmar vissa fåglars läten. Är ingen fågelkännare.
Sen tror jag att Gud kan skicka fåglar till oss för att trösta eller glädja oss t.ex.
Han har ju skapat fåglarna och han uppmanar oss att iaktta dem.
Mer
13 år 11 månader sedan #295893 av Nissegossen
:rolleyes: Inte ord men känslor är universella och dessa kan vi människor sätta ord på. Högre djurarter har ett artspråk, som individer ur samma grupp förstår och då är även allt i uppenbarelsen av de andra individerna (kroppspråket) uppenbarat. Tex om en individ i en flock uttrycker rädsla, kan det komma ett läte och det får allihop att snarast ta sig från platsen för i naturen är det ofta skillnaden på om djuret blir mat åt något annat djurslag.
Numera står ju männsikan högst på skalan rovdjur får jag ju säga, men människan lever också nära naturen och vi människor kan bli byte och middag åt andra djur om vi inte passar oss.

Vi har ju genom tiden som art anpassat oss och fått den intelligens vi har som art inte för inte genom att ha blivit mat åt andra utan för att vi undviker att bli byte själva och har blivit bra på alla sätt för att överleva för dagen.

Numera är vi den allena rådande arten på toppen och har kommit med så mycket ny teknik vi borde lyssna på den här sången lite mera!


[youtube]
[/youtube]

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum