Fjärde dimensionen

Mer
13 år 6 månader sedan #343817 av Inwatto
Råkade zappa in i ett program på Kunskapskanalen om fjärde dimensionen. Det tyckte jag var intressant. Jag har länge drömt om (på nätterna) att jag var en 5:a och att det finns andra varelser som har annat antal dimensioner. T ex så hamnade jag en gång i 12D-verklighet och blev överkörd av något, typ ett tåg, som kom från ett håll som jag inte hade koll på. Därför var TV-programmet intressant som på ett matematiskt vis tog upp hur en fjärde dimension skulle kunna vara.

Annars så möts man ofta av new age-flum om man Googlar på fjärde dimensionen. De menar att man kommer till den fjärde dimensionen när man dör. Det tror inte jag. Det kan vara så att den fjärde dimensionen är tid och då lever vi redan i 4D-samhället. Som tecken på att så är fallet så borde vårt universum expandera eller krympa, resonerar jag. Det förstnämnda menar dagens forskare att vårt universum gör. Expansionen accelererar till och med. Är då acceleration också ett tecken på ytterligare en dimension? Då skulle vi ha en 5D-värld. 3 rumsdimensioner och två till. Matematiker menar att det krävs ca 10 dimensioner för att förklara allt i vårt universum.

Detta funderade jag på igår när jag var ute och gick min vanliga promenad. Då fick jag syn på en bil med registreringsnummer TWO 515. Bokstäverna antyder att det finns två 5D-verkligheter och siffrorna visar med en liten bild på hur det kan se ut. Två verkligheter med en spegel eller något liknande mellan sig. Eller så kan man säga att 515 är en liten bild av vår hjärna. Två hjärnhalvor och ett centralt nervsystem. Hm. Eller ska man strunta i saker man kommer fram till via bilnummer??

Ja, det här var lite av mina tankar just nu. Inte särskilt vetenskapligt, tyvärr.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
13 år 6 månader sedan #343818 av Geta
Svar från Geta i ämnet Fjärde dimensionen
Bilnummer kan ställa till med bryderier...
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
13 år 6 månader sedan #343820 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Fjärde dimensionen
Jag tror inte det är fördummande att få insticksmoduler via kryptiska meddelanden, men jag tror ändå dessa är en begränsning till det fria intellektet. Man får bara bispår via koder, direkta signaler ska nog vara mer önskvärda. Teorier bör ju kunna omsättas till praktiska göromål, men 4D låter spännande! Vad behöver vi då för verktyg för att se dessa? För 3 D krävs ju speciella glasögon, kanske krävs det speciella hörapparater för att urskilja denna nivå?

Jag tror vi begränsar oss själva med att tolka, vi schizofrena behöver gå en kurs, för att kunna lyfta bort väggen när vi behöver "straight" information.!

Vars är världen på väg?
Mer
13 år 6 månader sedan #343823 av idefix
Svar från idefix i ämnet Fjärde dimensionen
Bilnummer är notoriskt opålitliga, för de bildar ofta ord och sammanhang med sina kombinationer av bokstäver och siffror, ibland alldeles för mycket för att man ska tro att det kan vara en slump, men så är det tyvärr. En slump bara. .?
  • sunshine
  • Besökare
  • Besökare
13 år 6 månader sedan #343874 av sunshine
Svar från sunshine i ämnet Fjärde dimensionen
idefix! så är det. Men när man är i psykos eller har vanföreställningar så blir det så jävla verkligt med reg nr.
Jag tolkade samtliga reg plåtar när jag var sjuk. Herregud vilka dolda tecken jag fick hela tiden.
XUX betydde naturligtvis kuk. Ursäkta. Men så var det.
Sen fanns det samband mellan bilmärke och färg och reg nr också. Man kan få till det hur som helst.
Mer
13 år 6 månader sedan #343876 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Fjärde dimensionen
Behövs inga dimensioner. Allt är en motsvarande en dirac-impuls i vad som är ett origo, hela Big-bang alltså. Big-bang kom inte först, det är ett alternativt synsätt på hela universum. Hela den etablerade fysiken har fel. Det finns ingen början och inget slut på universum varken i tid eller rum. Vi lever i en sub-värld, det vi kallar universum, där fysikens lagar tycks gälla. Det finns andra dimensioner och helt oföreställbara världar som vår kända värld inte ingår i.