Fjärde dimensionen

Mer
13 år 6 månader sedan #344640 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Fjärde dimensionen
Min fråga "Hur många dimensioner finns det". Exakt den frågeställningen pågår/Har pågått en diskussion om på Flashback Forum www.flashback.org/t11417

Så här säger wikipedia om strängteorin; sv.wikipedia.org/wiki/Str%C3%A4ngteori
Citat;

"Termen strängteori avsåg ursprungligen de 26-dimensionella bosoniska strängteorierna (bosonic string theories), men senare inkluderades även de 10-dimensionella supersträngteorierna, som fås genom att supersymmetri läggs till bilden. Numera avser "strängteori" oftast supersträngteori, medan den äldre modellen kallas "bosonisk strängteori". På 1990-talet upptäckte bland andra Edward Witten förhållanden som starkt talar för att de olika supersträngteorierna är olika specialfall av en hittills okänd 11-dimensionell teori kallad M-teori. Dessa upptäckter gav upphov till vad som kallas den andra supersträngrevolutionen."

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
Mer
13 år 6 månader sedan #344643 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Fjärde dimensionen
:P Jag fördjupar mig inte mer i denna diskussion, för jag tror att det kan vara psykosframkallande för mig, jag får vara mycket försiktig med mig själv i denna fråga...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
13 år 6 månader sedan #344669 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Fjärde dimensionen
Tack för alla svar jag fått på mina funderingar! Jag känner som Nissegossen att hjärnan tycker det här ämnet är så spännande att grubbla över, att det kan bli för mycket.

Redan när det dök upp ett bilnummer som "talade" till mig, så har jag varit försiktig. Det kan vara ett tidigt tecken på psykos när sådant händer. Normalt sett så är bilnummer ointressanta. Mina nattdrömmar om varelser från andra dimensioner har upphört i och med jag skrev ned mina tankar om detta.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
13 år 6 månader sedan #344697 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Fjärde dimensionen
Såg en dokumentär på TV om astronomi. Den fjärde dimensionen kallas rumtiden. Så här skriver Wikipedia:

Rumtid är en sammanslagning av rummet och tiden till en enhet, där tiden bildar en extra fjärde dimension ihop med rummets tre vanliga dimensioner längd, bredd och höjd. En punkt i den fyrdimensionella rumtiden kallas en händelse.

sv.wikipedia.org/wiki/Rumtid