Hur tar jag av mig masken?

Mer
18 år 2 månader sedan #33227 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet Hur tar jag av mig masken?
Låter som du är deprimerad. Det finns SSRI-preparat mot depressioner. Man kan inte hålla upp en fasad för länge. Det tar en väldans mycket energi. Det bästa är att vara som man är för tillfället. Faller inte det människor i smaken så gör det inte det, men det finns nog ändå många som skulle förstå. Precis som Jennynen skriver så tror jag att man många gånger kommer människor närmare om man vågar ventilera lite.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #34271 av
Svar från i ämnet Hur tar jag av mig masken?
Tack för alla svar... :)
Mer
18 år 2 månader sedan #34275 av Isa-Alise
Berätta lite i taget för någon vän som du litar på... där du känner att det du säger tas emot på rätt sätt... sen kan du berätta för fler om dig själv när du blivit starkare och det inte gör så ont att prata om det... terapi kanske skulle vara bra för din sorgebearbetning...
  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #34288 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Hur tar jag av mig masken?
Det här med att tycka om sig själv som man är...
Ibland , särskilt om man gömmer sig bakom en fasad kan det bli så att omgivningens bild av en själv och hur man ser på sig själv skiljer sig väldigt mycket åt.
Min mamma och min släkt till exempel, de ser mig som en främmande person. De vet inte vem jag är. Och så kan det nog ofta bli när man har en psykos. (Jag säger inte att nödvändigtvis du har det).
När de säger att jag ska tycka om mig själv så innebär det i klartext att de vill att jag ska tycka om en annan människa, som egentligen inte finns.
Ibland är det tyvärr nödvändigt att köra med olika masker för att klara av sitt umgänge.
I ditt fall kanske omgivingen ser dig som en stark och stabil person, fastän du inte alls är det. Men är det verkligen fördelaktigt att ta av sig den masken? Tänk från det perspektivet också....
Å andra sidan kanske det är mer avkopplande att få vara sig själv, förutsatt att du inte får några negativa reaktioner från omgivningen förstås.....
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #34296 av
Svar från i ämnet Hur tar jag av mig masken?
Att köra mitt race, på det sättet jag vill leva-längtar jag efter ungefär lika dant som när jag längtar efter en toalett för att pinka.
Mer
18 år 2 månader sedan #34408 av Amanita
Svar från Amanita i ämnet Hur tar jag av mig masken?
För mig har astrologin blivit ett språk med vilket jag kan förstå andra människor. Som du beskriver dig själv stämmer väldigt bra in på stjärntecknet "kräftan"? Sök dig till någon som kanske kan locka ut dig ur ditt skal på ett lekfullt sätt, så det känns spontant liksom.

Fredric skrev: När de säger att jag ska tycka om mig själv så innebär det i klartext att de vill att jag ska tycka om en annan människa, som egentligen inte finns.

Jösses vad bra skrivet! :mrgreen: