6 månader till hemlösheten?

Mer
18 år 2 månader sedan #34791 av Admin1
Hoppas att du hittar en bostad på något sätt. Du kanske redan nu kunde prata med soc och höra vad de tycker att du skall göra. Att söka bostad i utkanten är kanske ett bra förslag som Isa-Alise kom med. Annars verkar Göteborg inte så lätt stad att ordna bostad. Skall du verkligen bo kvar där om det är så svårt att ordna en bra bostad? Du har ju ingen direkt anknytning eller är född i Göteborg.
  • lotta
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #34798 av lotta
Svar från lotta i ämnet 6 månader till hemlösheten?
Jag har ett socialt hyreskontrakt !!! Det är kommunens skyldighet att hjälpa dig men tyvärr får man tjata. Föreslå att dem drar din hyra på din sjukersättning /lön eller vad du har. du kan även föreslå regelbundna hembesök om dem är oroliga för att du inte kommer att sköta ditt boende.

Man har inte besittningsrätt på en socialbostad och kan därför lätt bli vräkt om man inte sköter sig.

Du får kontakta en socialsekreterare sedan är det socialnämnden som tar det avgörande beslutet Lycka till !!
  • lotta
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #34799 av lotta
Svar från lotta i ämnet 6 månader till hemlösheten?
Jag glömde bort och berätta att du även kan vända dig till länsstyrelsen ifall du får avslag på ditt önskemål. Det finns en social enhet som är skyldiga att ta emot ditt ärende och även ge dig goda råd
Mer
18 år 2 månader sedan #34818 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet 6 månader till hemlösheten?
Admin, jag har många vännar i Göteborg, trivs i stan och har fått en väldigt bra läkare här, så jag vill verkligen stanna i GBg.

Pratade med min case manager i dag om boendet och att det är ett stort orosmoment för mig. Om två veckor ska vi ha ett "stormöte" med läkaren, min case manager och min Soc-handläggare där vi skall sätta upp ett mål att jobba med och det kommer då att bli att se till att jag får en bostad.

Som tur är så har jag en väldigt bra soc-handläggare. Det var han som fixade boendestöd åt mig också.
Soc har lägenheter som kallas "Altbo" här i göteborg, både träningsboende och lägenheter där man efter några år kan få ta över kontraktet. Så hittar jag ingenting på egen hand så kanske det är en möjlighet för mig.
Mer
18 år 2 månader sedan #34820 av Anki
Svar från Anki i ämnet 6 månader till hemlösheten?
Vad skönt att det verkar finnas möjligheter (skyddsnät)!!
Mer
18 år 2 månader sedan #34853 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet 6 månader till hemlösheten?
Ja jag hoppas att det skyddsnätet gäller för mig också iaf.