Schizo-ordet.

Mer
8 år 10 månader sedan #749113 av Saari
Svar från Saari i ämnet Schizo-ordet.
Allting beror ju på hur målgruppen/folkgruppen tar emot det som sägs högt. Om jag ber om en negerboll på ett café och det står en mörkhyad bakom kassan... ja, det skulle aldrig hända. Det är kanske inte så viktigt för mig vad det heter, för mig har neger inget speciellt men för en mörkhyad så kommer ordet från slaveri. Jag skulle akta mig när jag väljer ordet rom eller zigenare och inte för att det har någon betydelse för mig utan för var det säger andra.

Vissa tycker ju också att ordet "brukare" klingar dåligt, men jag kallar mig själv för brukare i boendestödssammanhang. Det är okej för mig. Andra kanske skulle ta illa upp så jag använder det ordet när jag talar om mig själv eller oss berörda som en grupp.

Schizofren har ju varit ett sorts skällsord eller använts för att beskriva saker som inte har med sjukdomen att göra. "Det här är ju helt schizofrent" kan folk säga när det blir rörigt eller liknande, ni har säkert varit med om det. Sedan brukar folk bli kallade "schizo" som skällsord ibland, ungefär som "nörd".

Bara en schizofren får kalla en annan schizofren för schizofren ;)



[youtube:1qgpkbep]KVN_0qvuhhw[/youtube:1qgpkbep]
Mer
8 år 10 månader sedan #749256 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Schizo-ordet.
Man skall säga att folk har en viss sjukdom och inte att de är sjuka för en sjukdom behöver inte leda till konstanta sjukdomsbesvär.
Mer
8 år 10 månader sedan #749259 av Geta
Svar från Geta i ämnet Schizo-ordet.
Jag tycker att det här handlar om överkänslighet. Även om omgivningen tassar på tå, så har man kvar
sin schizofrenidiagnos.