solen

Mer
18 år 1 vecka sedan #38721 av lobo_angel
Svar från lobo_angel i ämnet solen
har läst lite om det där med hur ljus påverkar. Man har en liten körtel, tallkottkörteln eller epifysen som den också kallas. den har ett hormon som har hög frisättning under dygnets mörka timmar och hög när det är ljust. produktionen styrs via nerver från hypotalamusklockan som får info via synnerven. man tror attbåde vårkänslor och vinterdepressioner har me melatinin att göra.Det påverkar även könshormoner. det både hemmar och frisätter. finns även teorier om att puberteten skulle komma tidigare om man utsätts för mer ljus, att med elektricitet har attgöra med att man idag kommer snabbare in i den än för massa år sen. sen kan d även oskadliggöra ämnen som bildas vid cellernas ämnesomsättning. å kan även ha effekt mot åldersförändringar och cancer och massa massa mer. det är melatoninfrisättningen som man vill hämma vid behandling av depressioner som behandlas med ljusterapi. en fransk filosof som hette descartes (har jag för mig) som levde i början av 1600-talet trodde att det var i epifysen som själen hade sin boning. Det ni... :D
Mer
18 år 1 vecka sedan #38726 av lobo_angel
Svar från lobo_angel i ämnet solen
läste nu va jag skrev. jag stavar som en kratta :lol:
Mer
18 år 1 vecka sedan #38727 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet solen
det är innehåller oms räknas, och nhgt faktafel var det inte.
Mer
18 år 1 vecka sedan #38728 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet solen
ja vill bo pöå azorerna. 20 grader varmt o inga insekter