Vad gör RSMH?

Mer
7 år 4 månader sedan #887489 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Vad gör RSMH?

Fantasio skrev: Vad gör egentligen RSMH, vad pysslar de med ute i landet? Jag är medlem och får tidningen Revansch, men jag läser den aldrig. Träffas de och dricker kaffe, är det deras mission att aktivera folk så att de inte bara sitter hemma och ugglar?


Löste just halva korsordet, på baksidan av tidningen.

I Stockholm så verkar det vara fart på saker.
Mer
7 år 4 månader sedan #887569 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vad gör RSMH?
Problemet med RSMH är att de driver fel frågor: inläggningar, tvångsvård och bältning, som knappt förekommer. För lite om gruppboende och bristen på psykosociala behandlingar. T.ex bara 17 % av psyk. klinikerna kan erbjuda IPS-modellen med 30 % chans att kunna jobba. så effekten psykiatrins behandlingar ger är ointressant. Det positiva är att man börjat prata om bättre livsstil.
  • MaxMin
  • Besökare
  • Besökare
7 år 4 månader sedan #887664 av MaxMin
Svar från MaxMin i ämnet Vad gör RSMH?
Admin1 jag håller lite mer om att en del kanske har fastnat i de problemen som var mer överhängande förut. Vi bör dock fortsätta diskutera huruvida man kan minska tvångsvård och tvångsåtgärder genom kanske mer personcentrerad vård. Jag ser också faror på att man vissa håll i Sverige bygger allt större psykiatriska kliniker. Borde vi kanske inte tänka om flytta hem vården då det är möjligt? Hur bra är det egentligen för återhämtningen vara inlagd och avskuren från dagens alla göromål? Bara de absolut sjukaste borde vårdas inneliggande när annan vård inte är möjlig. Övriga borde få medicinsk hjälp och omsorgsstöd i hemmet. Då kan man arbeta med återhämtningen redan i sjukdoms fasen beroende på sjukdom och svårigheter i hemmet så att den sjuke inte tappar allt för mycket av basala färdigheter.

Jag tycker också att det fokuseras mer på hur sjukersättningen ska se ut än hur människor ska komma ut arbete och anpassat till deras arbetsförmåga och få riktig lön. Fler i arbete skulle inte bara ge samhällsekonomiska vinster, men framför allt vinster för den enskilda personen. IPS borde man arbete med i ALLA kommuner! Nu har man också gjort en studie på personer med affektiva problem, EPS kallas det, och även där kunde man se att sjukdomskontrollen ökade med jobb.

Men jag tycker också att det är viktigt att man erbjuder meningsfull vardag för personer där jobb inte är möjligt. Känsla av meningsfullhet är en i sig kraftfull medicin.
Mer
7 år 4 månader sedan #887699 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Vad gör RSMH?
Tror att dom flesta psyke sjuka har hamnat helt åt helvete fel när det gäller X-Y-Z - koordination på planeten jorden!
Mer
7 år 4 månader sedan #887734 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Vad gör RSMH?

Utomjordingen skrev: Tror att dom flesta psyke sjuka har hamnat helt åt helvete fel när det gäller X-Y-Z - koordination på planeten jorden!

Hur mår du?
Mer
7 år 4 månader sedan #887841 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Vad gör RSMH?
Bara bra - hurså?

Syftade mest på dom som inte mår bra!