Back Up Plan B!

Mer
5 år 1 månad sedan #1137093 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Back Up Plan B!
Husbil är svaret om man har en miljon vill säga.

Eller köp en skåpbil bygg om och du har en husbil.
En sökning gav mig Flaschback av alla ställen
www.flashback.org/p38998744

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 1 månad sedan #1137094 av zoegas
Svar från zoegas i ämnet Back Up Plan B!
Efter mina första expeditioner, märkte jag att det var alldeles för mycket grejer i packningen. Det går åt mycket vatten och det är tungt.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
5 år 1 månad sedan - 5 år 1 månad sedan #1137096 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Back Up Plan B!

Miika skrev: Utomjordingen, ska du campa i sommar?


Tar med mig min utrustning på bussen och går av vid en hållplats dit jag vill, då är jag rätt ut i skogen och där göra mig bekväm och jag kan då tillfälligt campa där eller ta mig vidare. Vid en bäck med rinnande vatten där kan jag få det vatten jag behöver se till att du har rent vatten som kommer, behov gör man nedströms förstås, gräver en latringrop och gör ett avträde först bind fast en gren mellan två träd och därefter gräv gropen.

Detta är verkligen en överkurs så att säga kolla in den här


Den fungerar utan uppsikt dessutom utan ström och du får vattnet högre upp där du kan få rinnande vatten direkt där du inrättat dig med tak över huvudet.

Detta även om du slagit upp lägret på andra sidan en kulle, det fungerar som hävert

Samt, nej jag har inte utrustningen för att bygga en.

Detta är principen
sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4durspump

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 1 månad sedan by Admin1.
Mer
5 år 1 månad sedan - 5 år 1 månad sedan #1137419 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Back Up Plan B!
Ok! Jo, vatten är otympligt att bära för det går åt vatten.

Kul att ha en mobil tv som man kan ta med sig ut och kunna se var man än är. Just nu har jag mobil tv:n på väggen.

Minns när en i släkten sa till mig för cirka 25-30 år sedan att i framtiden så blir tv:n så platta och lätta att man kan hänga upp Tv:n på väggen som med en tavla. Som Ni ser så har jag min mobil tv på väggen med en antenn på stafflit. Antennen målar fram bilden, sen fotar jag och lägger ut på bilden på Viskas hemsida. Mer skicklighet än bara tur!

300


Här är en bild (som jag hittade på Internet) på en tjock tv från 1990-talet som hänger på väggen, visst är det en stor skillnad:

300


300
Last edit: 5 år 1 månad sedan by Utomjordingen.
Mer
5 år 1 månad sedan #1137420 av Miika
Svar från Miika i ämnet Back Up Plan B!
:rotfl
Mer
5 år 1 månad sedan - 5 år 1 månad sedan #1137493 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Back Up Plan B!
Skål! :D

"Hur man kan förbereda sig för en naturkatastrof:

Klimatförändringar har ökat riskerna för stora stormar och andra naturkatastrofer med katastrofala konsekvenser, så det är viktigt att vara förberedd och välinformerad. Kanske behöver du göra ditt hus starkare, eller lagra mat, men det finns också annat som du kan göra. Lär dig här vad du kan göra för att överleva en naturkatastrof.

Hålla sig uppdaterad:
Stormar och orkaner är oberäkneliga och kan ändra intensitet när som helst, så därför är det viktigt att hålla sig välinformerad. Radio, TV myndigheter och väderkanaler är bra platser för att söka information.

Håll dig borta från fönster:
Ditt hem kanske är det säkraste stället att vara på, men håll dig borta från fönster, ventiler och glasdörrar.

Var man söker skydd.
Enligt the School of Oceanography, University of Rhode Island, är det bästa stället vid en storm eller orkan, ett rum utan fönster, en garderob eller ett badrum på bottenvåningen.

Använd appar:
Appar som MyRadar följer stormar i realtid och ger dig information om intensitet, regnfall och förväntad varaktighet.

Förstärk dörrar:
Om din ytterdörr har många lås, använd dem och förstärk med tunga möbler, som gör det svårt för stormen att slå upp dörren.

Skaffa en högfrekvent radio:
En batteridriven radio låter dig få information om till exempel evakueringar, utan att du behöver WiFI eller en mobilsignal.

Förbered utomhus:
Ta bort möbler på ditt utomhusområde . Ställ undan soptunnor, grillar. blomkrukor och allt annat som kan flyttas av stormen eller som kan komma vara i vägen.

Skydda fönstren:
Investera i fönsterskydd eller plank som kan spikas över fönstrena, som skydd.

Trimma träd:
Kontrollera om träden i närheten har döda eller lösa grenar som kan svepas med i vinden, eller brytas lätt av. Om så är fallet, ta bort dem.

Kolla att stuprör och tak är ok:
Se efter att stuprännorna är hela och rena. Det kan hjälpa att undvika att huset blir översvämmat vid kraftiga regn. Säkerställ också att taket är i sin ordning.

Ge garaget särskild uppmärksamhet:
Om du har ett garage, tänk på att dörren är sårbart vid starka vindar. Fundera på vad som kan flyttas av vinden och bind fast dessa ting.

Köp en generator
En generator försäkrar att du har ljus om elnätet går ner. Kom ihåg att den inte bör användas inomhus.

Se till att ditt hem är säkert:
Svåra stormar kan leda till översvämmningar som kan förstöra ditt hus. Låt ett proffs gå igenom diitt hus för att kolla efter svaga sidor och förslå lösningar för att skydda det.

Förstärk svaga punkter:
Kontrollera följande fyra områden; tak, fönster, ytterdörrar och garagedörr. Om dessa zoner är säkrade, kan vindar inte komma in i huset och försvaga strukturen.

Ha din bil förberedd:
Var beredd på en snabb evekation.

Lagra bränsle:
Att ha bränsle hemma, lagrat på ett säker sätt, innebär att du inte blir överrumplad vid en evakuering.

Håll efter bilen:
Se till att bensintanken är full, att vindrutetorkarna fungerar, att däcken har luft och att fönsterrutorna är hela.

Lagra mat:
Lagra mat med mycket långt bäst-föredatum, såsom konservburkar och torkad mat.

Ha ett första hjälpen-kit:
De föremål som behövs för att bekvämt kunna överleva i tre dagar är; vatten, mat, batteridriven radio, ficklampa, första hjälpen kit, visselpipa, plastpåsar, skruvmejsel, konservöppnare, karta och mobiltelefon med extra batteri.

Väska för nödlägen:
En vattentät väska kan rädda dina personliga tillhörigheter. Glöm inte laddare till mobilen, pengar, kartor och viktiga dokument.

Var förberedd:
För att ta reda på om ditt område riskeras att drabbas, ta kontakt med de lämpliga myndigheterna och gör dig beredd.

Sätt dina möbler så högt upp du kan:
Om du vet att en storm hotar, ställ möbler och apparater på stabila plattformar om du kan.

Stäng av elen:
Om ditt hus hotas översvämningar, stäng av elen för att inte drabbas av kortslutningar, elchocker eller förstörelse.

Försäkringar vid naturkatastrofer:
Om du har en livförsäkring, kolla din policy. Den kan tänkas täcka temporära bostadslösningar, om ditt hem skulle bli obeboeligt efter en storm.

Planera vart du kan ta vägen:
Vissa hus har inte stabiliteten för att stå emot stormar. Om du måste lämna det, se till att planera vart det är säker för dig och din familj att åka.

Frys en mugg vatten och sätt ett mynt på dess yta innan ni lämnar huset:
Om du låter frysa en mugg vatten och placerar ett mynt på dess yta, kan du se om frysen har fungerat under tiden du varit borta och kan på så sätt avgöra vad som är säkert att äta.

Frysen:
Se till att frysa några liter vatten och lite färdiglagad mat, så har du något att snabbt kunna äta när du återvänder.

Glöm inte husdjuren:
Försäkra dig om att alla husdjur är inomhus när vädet är dåligt. Ta reda på vilka hotell som tillåter djur, om det blir nödvändigt att evakuera ditt hus.

En plats för ditt djur:
Många skyddsrum tar inte emot husdjur, så det är viktigt att tänka på det. Kanske finns det familj och vänner som bor i icke drabbade områden, som kan hjälpa till."

"MSN Nyheter"
Last edit: 5 år 1 månad sedan by Admin1.