Förändrad till det bättre?

Mer
4 år 1 månad sedan #1238925 av Geta
Svar från Geta i ämnet Förändrad till det bättre?
Det är masspsykos om alla börjar bunkra upp toalettpapper i dessa tider, för att det har gått ett rykte om att det kommer att ta slut.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
4 år 1 månad sedan #1238927 av Fantasio
Ja, det är en bra beskrivning av toalettpapperfenomenet.
Mer
4 år 1 månad sedan - 4 år 1 månad sedan #1238977 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Förändrad till det bättre?

Fantasio skrev: Okej. Jag tänker att min kommentar "masspsykos" var olämplig. Vill inte bagatellisera ordet psykos.

Man kan godt si at masspsykos kanskje heller bør kalles massehysteri, men da er det snakk om ekstraordinære situasjoner som får normale folk til å bete seg unormalt. En psykotisk person er i indre unntakstilstand når den ytre situasjonen er normal, og folk flest ser ikke grunnen til dennes unormale adferd. Private psykoser er mer sykelig for den enkelte, men massepsykoser er nok på et vis mye mer akutt farlig for andre mennesker.

I etterkant av Breivik-terroren, i timene før man visste hvem som stod bak, var alle muslimer i Norge fullstendig livredde, og mange av dem som var på jobb våget ikke gå hjem. Det var ikke massepsykose, men en rasjonell frykt for massepsykose.

Det sier jeg selv om jeg mener at Islam som ideologi er en trussel. Om Breivik egentlig er en ren terrorist eller også sinnssyk er egentlig umulig å besvare.

Sverige hadde jo Fenrik Flink lenge før, men hans motiver var ikke politiske hva jeg vet. Men jeg synes verden overreagerer nå. En Høyre-regjering som vanligvis klager over at eldreomsorg er for kostbart, stenger ned samfunnet til helt enorme kostnader, for å beskytte svake grupper, som de sier. Koronavirus er veldig smittsomt, men åpenbart ikke ekstremt dødelig.

Samfunnsøkonomen må ha lov å lure når det er et virus med 15 prosent dødelighet for dem som er over 80 år.


Et annet eksempel på farlig massepsykose i mindre skala er når man fikk vite at en dømt pedofil er flyttet inn i nabolaget, og mennene i grenda gikk sammen om å slå ham ihjel. Problemet var at at den pedofile allerede hadde flyttet ut, og en annen hadde flyttet inn.
Synes det hadde stilt seg annerledes i dag om viruset ga stor barnedødelighet, men det forekommer ikke.
Last edit: 4 år 1 månad sedan by IngeF.
Mer
4 år 1 månad sedan #1238995 av memphis
Jag känner mig förändrad till det bättre, även om jag fortfarande har saker jag borde jobba på. Jag har nått i detta livet en god människoförståelse, men jag borde jobba på att bli mer hjälpsam. Igår när jag gick med 2 hundar mötte jag en gammal man som släpade på sin tunga permobil. Han sa i förbifarten att han hade fått punktering. Jag tyckte efteråt att jag borde ha erbjudit honom hjälp. Men det kom inte till mig spontant att fråga honom om han ville ha hjälp. Det är något jag måste tänka mer på, att vara hjälpsam.
Mer
4 år 1 månad sedan #1239272 av Admin1
Han hade nog sagt till om han behövde din hjälp.
Mer
4 år 1 vecka sedan #1245820 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Förändrad till det bättre?

memphis skrev: Precis Fantasio, man kan inte förstå vad man inte har erfarit. Man kan försöka förstå det, men inte verkligen förstå det om man inte har erfarenheten.

Om man har samme type erfaring, så kan man likevel ikke forstå i den forstand, ettersom ingen er lik. Forståelse betyr veldig lite i forhold til forklaring. Empati handler alltid om den som sender den ut, ikke om empatiobjektet.