sanningen...

Mer
17 år 6 månader sedan #52759 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet sanningen...
Har sökt inom mig, ett bättre ord; Illusion

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 6 månader sedan #52760 av Q.L
Svar från Q.L i ämnet sanningen...
Ok. Jag förstår nu Nisse! ;)
Mer
17 år 6 månader sedan #52761 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet sanningen...
Slå upp chimär så hittar du något som liknar illusion eller önskedröm.

När det gäller sanning så tror jag att sanning ger makt. Den som har fakta att bygga sin verklighet på, bygger med hårda stenar som håller länge. Makt är jobbigt att ha, så man kan få för mycket sanning... Dock finns det saker som inte går att hitta fakta om. Gud t ex. Där får man nöja sig med att tro, något man alltid måste göra då man saknar sanning.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
17 år 6 månader sedan #52769 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet sanningen...
Tack inwatto! Det var nog rätt ord, men uttalas så som skimär om man tänker ordet "skimmer".


Bygga sitt hus på hälleberget är Bibliskt! Det är istället för en osäker grund som sandgrund(!) står för.

Och makt är inget att sträva efter, det ger bara en fadd smak i munnen, för vem kan döma rätt i varje ögonblick?! Då får man vara Gud!
Ingen vill någonsin ha så stor makt!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 6 månader sedan #52790 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet sanningen...
Detta får mig att tänka på Ekelöf och Torgny Lindgren! Dem pratar ofta om att verkligheten bygger på luftslott. Vi kan inte se när saker och ting är på låtsas, innan det brutala väcker upp en ur törnrosa-sömnen.

Dem pratar mycket om reella värden, som vi falsifierar till vår egen fördel!

Vars är världen på väg?