Hitler

  • Theo1
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 4 månader sedan #60874 av Theo1
Hitler skapades av Theo1
Jag tror att Hitler kan ha haft Aspergers Syndrom.

Den monomana fixeringen vid judarna, deras skuld i allt, hans svårigheter med relationer, särskilt till kvinnor och att kunna foga sig. Inte kunna acceptera motgångar eller andras motstridande åsikter och synpunkter.


Aggressioner och hat vid motgångar, såväl personliga som nationella(Stalingrad kardinalexempel).


Svårt med kvinnor, kanske var han mer attraherad av stiliga män i uniform än fagra kvinnor...

Relativt bildad, Mein Kampf är ju trots allt ingen illa skriven bok även om den är något frummig.

Total, hatisk och monoman fixering vid judarna och "det judiska problemet", etc, etc...


Nu är det ju inte meningen att ni här inne ska ta illa upp, jag undrar mer vad ni tror och tycker? :!:


mvh/Theodor
Mer
17 år 4 månader sedan #60876 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet Hitler
Min gissning är att han hade en personlighetsstörning.
Senaste forskningen tyder på att han var missbrukare.
Mer
17 år 4 månader sedan #60883 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hitler
Enligt Alice Miller så var han utsatt för den "svarta pedagogiken" som barn.
Det gick ut på att trycka ner allt känslomässigt och att lyda och behärska sig.
Mer
17 år 4 månader sedan #60903 av ziggy_zombie
Svar från ziggy_zombie i ämnet Hitler
Jag tror inte för ett ögonblick på det där. Adolf Hitler var ett barn av sin tid. Kvinnor skulle foga sig, Hitler lydde visst - genom hela Första Världskriget - och en auktoritet, något han senare själv blev - skulle blint lydas. Judarna ansågs av många människor, vetenskapsmän till och med, som ett slags gift i folkkroppen, som det hette på den tiden.

Tycker det är beklagligt att folk vill sätta diagnoser på kriminella människor. Ett brott är ett brott, en kriminell handling. En sjuk människa är något helt annat och bör inte per automatik klassas som potentiellt kriminiell.
Mer
17 år 4 månader sedan #60912 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Hitler
Håller med! Varför söka diagnoser på psykiska sjukdomar hos alla som begått brott! detta var ett brott ja,visst, men varför stigmatisera er själva?

Det är att gå i den allmänna fällan och spär på uppfattningen att alla om är potensiella folkutrotare och mördare är psykiskt sjuka! Men, i och för síg en frisk människa gör inte så! Men han fick ju folket i Tyskland och många andra med sig! Skulle alla som anammar Nazismen då också vara psykiskt sjuka?

Fråga en Nasse om han är psykiskt sjuk!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 4 månader sedan #60919 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Hitler
Nä, men Hitler var undantaget som bekräftar regeln att psykiskt sjuka inte är så stora brottslingar som Hitler! Hitler var ju definitivt en psykopat, med förmåga att dupera sin omgivning. Sättet att skrika ut sin budskap, var allmänt accepterat på den tiden.

Så visst var han påverkad av den tidens strömning! Men dem stora ledarna, med undantag för Stalin, såg andra värderingar som dem hyllade, demokrati främst! Det är enklast att kalla Hitler psykiskt sjuk, eftersom han utförde en så pass kriminell handling som ingen frisk människa skulle utföra, han led även av stora neuroser! Så jag har ingen annan val, än att kalla honom psykiskt sjuk!

Vars är världen på väg?