Hur kämpar man?

Mer
19 år 6 månader sedan #5235 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Hur kämpar man?
För det första så har jag aldrig druckit alkohol, så jag har aldrig använt mig av det som självmedicinering.
Jag vet inte varför jag aldrig brydde mig om att gå in i den branchen, men nu i efterhand tror jag jag visste att om jag skulle finna tröst i något så "enkelt" som att ta mig ett glas (enkelt i jämföresle med att skära upp kroppen som jag gjorde istället) så skulle jag fastna på nolltid.

Sedan hände det mig något ganska speciellt.
Första natten jag var inskriven på psyket, då innan jag visste att jag skulle stanna de följande 8 åren. jag var bara 17 år då.
Någon hade ristat in i sängen (ungdomspsyk hade träsängar) "det är aldrig försent att ge upp".
Då förstod jag inte alls vad som menades med det. jag tyckte bara det lät som en uppmaning att fortsätta skada mig.
Men nu på senaste så har den meningen fått en speciell betydelse för mig:

Det är aldrig försent att ta livet av mig. Den möjligheten går aldrig, aldrig förlorad, så jag kan lika gärna försöka en dag till.
Först när jag verkligen har tagit livet av mig så är det försent. Då först är jag fast, innan dess är jag fri.
Fri i att kunna ge upp när jag vill.
Det är underligt, men den vetskapen gör mig mer orädd att försöka bli bättre. Försöka sluta med det destruktiva. För jag har inget att förlora, jag kan bli galen igen precis när jag vill. Ingen kommer ta det ifrån mig, ingen kan ta min sjukdom ifrån mig.
Passar det inte, det som jag kanske uppnår i att bli bättre, så kan jag alltid sluta. Ge upp.
Det är aldrig försent. Jag kan alltid välja.

Det är en trygghet, när ångest och sjukdom blivit en del av ens trygghet. Det är inget vi kan förlora, vi kan alltid välja att återgå till ångesten och sjukdomen, närhelst vi vill.

...vet inte om ni förstår vad jag menar... :rolleyes:
Mer
19 år 6 månader sedan #5236 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet Hur kämpar man?
Får antidepressivt, och det gäller att man håller ut tills effekten kommer.
Utan antidepressivt mår jag dåligt, har försökt utan men blir deprimerad efter ett tag med tvångstankar.Håll ut tills du får hjälp, för hjälp finns
Mer
19 år 6 månader sedan #5238 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Hur kämpar man?
Jo, Tryskey, jag tror att jag förstår dig... sjukdomen är också ett skydd, en trygghet...en plats inom en själv dit man kan fly undan och slippa omvärlden... jag har känt så när livet varit alltför svårt... jag kan stänga till om mig själv... skippa kontakten utåt... och leva i mina inre världar... tills jag vågar mig ut igen i livet... en vila och skydd... men icke enkel... för där kan också finnas en outhärdlig ångest...

Däremot upplever jag inte möjligheten att ta mitt eget liv som en trygghet... det upplever jag som en risk... ett möjligt men dåligt beslut i en situation av stor desperation... och om jag närmar mig den gränsen vill jag ha hjälp... jag har sökt vård när jag varit så ledsen... och de vänner jag litar på vet också att jag vill få vård i ett sådant läge... för det brukar ljusna efter ett tag... livskraften och glädjen återvänder... och då vill jag fortsätta vara med i livet...
Mer
19 år 6 månader sedan #5242 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hur kämpar man?
Om jag skulle vara väldigt självmordbenägen skulle jag be att få samtalsterapi, antidepressiva och kognitiv beteendeterapi. Om inte det var tillräckligt så skulle jag pröva Leponex faktiskt eftersom det kan användas mot ökad självmordbenägenhet.

Risken för självmord är också störst de två första åren efter man insjuknat. Om vården var bättre de första åren skulle nog många kunna räddas.
Mer
19 år 6 månader sedan #5264 av Interlude
Svar från Interlude i ämnet Hur kämpar man?
jag tycker råden har varit bra på olika sätt.
Har fått en ny psykolog, och hon verkar mycket bättre än min gamla(som var dum i huvet ursäkta)
Men idag ska jag träffa min läkare för ev. ändring av medcin. Jag hoppas minnesluckorna försvinner då.

eller nu snackar jag massa skit egentligen för det hoppas jag inte alls. jag hoppas att dom blir värre, dom slipper man komma ihåg hur dåligt lr vad man gjorde dagen innan. Jag hoppas bli så dålig att jag nästan får en orsak till mitt självdestruktiva beteende. Belöningssytemet fungerar inte längre, dags för straffning.
Mer
19 år 6 månader sedan #5284 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Hur kämpar man?
Minnesluckor är nog inget att önska sig... men att lämna bakom sig sånt som varit svårt... och leva i nuet... kan hjälpa...

Det som varit kan man ändå inte förändra... och det som kommer i framtiden vet vi inget om... det ända som egentligen finns är den stund som finns just nu.... och när jag släpper smärtorna i det förgångna och oron för framtiden mår jag bra...

I nuet finns det ro... inget behov av någon bestraffning eller någon självdestruktivitet... nuet skapar man ju själv... det ger en en ny chans hela tiden... en ny chans till förändring... att göra något litet som man tycker om och mår bra utav...