är du troende?

Mer
16 år 4 månader sedan #101126 av mopa
Svar från mopa i ämnet är du troende?
Jag är troende.
Mer
16 år 4 månader sedan #101142 av idefix
Svar från idefix i ämnet är du troende?
Jag är troende ateist, dvs jag ser bara till det som vetenskapen producerar i form av teorier och tror inte det minsta på att vi är något annat än ett synnerligen evolverat djur.

Gud finns bara i människors sinnen. Organiserad religion är en masspsykos.
Mer
16 år 4 månader sedan #101143 av Geta
Svar från Geta i ämnet är du troende?
Det var så underligt när jag var längst ner i botten.
Då vände det upp.
Det var då som jag började tro.
Mer
16 år 4 månader sedan #101146 av ak
Svar från ak i ämnet är du troende?
idefix,

Eftersom religiösa beteenden är normen inom kyrkor, synagogor och moskéer räknas det inte som masspsykoser.
Mer
16 år 4 månader sedan #101151 av idefix
Svar från idefix i ämnet är du troende?
Det verkar som om din och min definition på vad som är en psykos skiljer sig åt. Jag anser inte att allt som avviker från normen är psykos, däremot anser jag att alla sådana föreställningar där man är övertygad om att man på något sätt är speciell fast det inte finns objektiv grund för det, eller då man tror på existensen av väsen som inte finns och låter detta påverka ens handlande. När dessa vanföreställningar är så kraftiga att det genomsyrar allt man gör, då är det en psykos.

Det finns enligt denna definition alltså gynnsamma psykoser, som leder till att människan beter sig bättre gentemot andra människor än vad hon annars skulle ha gjort, liksom det finns skadliga psykoser som leder till att andra människor eller man själv kommer till skada.

Jag hävdar alltså att religion är en psykos, som är gynnsam för vissa, skadlig för andra.
Mer
16 år 4 månader sedan #101152 av Geta
Svar från Geta i ämnet är du troende?
Det är riskabelt med världreligionerna.
Det blandas in så mkt politik .