Vem skapa Gud?

  • Niklas.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 3 månader sedan #105839 av Niklas.
Svar från Niklas. i ämnet Vem skapa Gud?
Den berömde filosofen Spinoza hade idéer om detta. Han var väl inte strikt determinist men menade att det finns orsak-verkan-samband och om man tänker tillbaka till den allra första orsaken till allting så kallas den orsaken gud. Huruvida gud därefter ingriper efter det har orsakats eller ej nämnde inte teorin. Det är inte hans frisyr jag tänker på.
[url:3kyvdm36]http://sv.wikipedia.org/wiki/Baruch_Spinoza[/url:3kyvdm36]
Mer
16 år 3 månader sedan #105841 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Vem skapa Gud?
Du, har ovanligt mycket förstånd idag! Du kan skriva så, att även jag kan förstå dig Niklas!


Jag kan bejaka sträng teorin som en möjlig orsak till universums tillblivelse.


Men, denna störning i uppkomsten förklarár inte det tillstånd som rådde innan dess! Frågan är vad fanns innan? Jag ser det som en urkraft som exploderade på grund av en frustratrátion av en okänd intelligens som vi då får kalla Gud där alla delar av just denna urkraft sammantaget utgör ett sökande från denna urkrafts sida!

Med andra ord skapade denna urkraft universum som en frustration av att det finns både gott och ont i tillvaron där vi allesamman sammantaget utgör en del av det vi i dagligt talat kallar för "gud"

Gud i ursprunget var en vetenskaps man/kvinna som skapade universum för att h*n hade frågor kvar inom sig som pockade på svar, men där h*n inte kunde få svar på alla frågor intelligensmässigt sett inom sig själv.

Därför ser jag universum som ett experiment från denna "Guds" sida för att utransaka vad vi i dagligt tal kallar ont och gott inom människan!

Denna urkraft skapade möjligheten till evigt liv hos sin avbild människan för människan skulle kunna att få ett evigt liv.

Denna Gud selektiviserar genom de som fick liv efteråt i skapelsen och som upptäckte vad som var förborgat inom ursprunget urkraften

Dessa byggningsmän ville inte ha med ondskan att göra, så det som är, är att det finns möjligheten till evigt liv inom tillvaron och de gjorde då så att de , de vill ha, som är godkända nära sig och de som inte är godkända hamnar långt bort där de inte har möjligheter till att vara tillsammans med Gud och de inte har någon möjlighet att ställa till skada i den del av universum där det finns liv och det i överflöd

Denna kamp mellan ont och gott finns inom varje människa!
Vi skall inte slåss med varandra utan agera så att vi bildligt talat slåss med oss själva!

Detta för att det avgörs i vårt inre vad för slags människa vi är.
När vårt liv som vi har med vår ande i den individuella själen är slut,där själen är och som faktiskt är skapad till att vara en evighets varelse, får vi efter det här livet veta om människan klarar av att visa att just den människan inte gör ont, varken mot sig själva eller sin omgivning!

Det var detta som jag tror är andemeningen med Jesus vandring i den här världen! han visade oss hur vi skall förfara mot och med varandra!

Striden står inte mellan människor utan den sker inom den individuella männsikan

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Niklas.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 3 månader sedan #105844 av Niklas.
Svar från Niklas. i ämnet Vem skapa Gud?
Var är demokratin i att jag inte jämförs mot andra utan alltid bara mot annans bloggbaserade baktida version av mig själv?
Mer
16 år 3 månader sedan #105845 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Vem skapa Gud?
Allting som "vanligt" mao!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 3 månader sedan #105849 av X
Svar från X i ämnet Vem skapa Gud?

X skrev: Hittat på eller upptäckt? Det grundar sig i ett tankesätt att det inte finns något där det inte finns en motsats. Materia har anti-materia. Motsatsen är förnekelsen av din egen existens. Att något är obegripligt är bara för att man inte tänkt igenom det. Napoleon frågade Laplace vilken roll Gud spelade i kreationen och hur den fungerar. Han svarade att han inte hade någon användning för den hypotesen. Du väljer altså själv, men du kan aldrig säga att han inte finns. Vem han är eller vad, det är något helt annat.

Hur upptäckte man Oden?
Mer
16 år 3 månader sedan #105851 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Vem skapa Gud?
Efter att ha googlat lite tror jag mig kunna säga att människor upptäckte Oden genom att han visade sig för dem. Så är det väl för många människor som tror på Gud, de har en upplevt en uppenbarelse av något som inte kan förklaras på enklare sätt än att det varit Gud som varit i farten.

Prata inte med hat i munnen!