Vem är Gud.

Mer
15 år 1 månad sedan #192546 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vem är Gud.
Ecce Homoutställningen
sv.wikipedia.org/wiki/Ecce_Homo_ ... 3%A4llning )
  • Jocke
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 1 månad sedan #192663 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Vem är Gud.

MsTibbs skrev: Jesus porträtteras också ibland som afrikan har jag sett. Detta för att folk skall känna samhörighet med honom tror jag, inte pur elakhet eller nått sådant.




Jo, jag tror faktiskt Jesus har sagt att han tillhör alla som älskar honom eller respekterar honom?

Vars är världen på väg?
Mer
15 år 1 månad sedan #192785 av malin71
Svar från malin71 i ämnet Vem är Gud.
Jag bara känner spontant att jag alltid ansett Jesus vara enormt klok, vis och medkänslig - för sin tid!! Jag tror absolut på en "plan/högre makt/öde", vad man nu vill kalla det.... Men jag har väldigt svårt att tro att kunskapen slutar med Jesus (underbar som han var). Människan utvecklas ständigt och nya situationer har uppstått och med det, nya kunskaper/förutsättningar. Vi måste som människa försöka våga utvecklas mer... framåt.. med de nya situationer som finns idag, samt den mångbefolkning som finns idag. Att enbart leva kvar i Jesus fina insikter och kunskap, och även andra "förebilder" inom samma era, kan inte hjälpa, guida alla människor vidare i dagens komplexa samhälle.....
Ta till vara allt som de tidigare "ledarna/visdomsmän" har sagt - men i dagens samhälle - våga finn utvecklingen,svar, lösningar.... Komplikationerna som dagens samhälle visar oss..... Sträva efter att finna ytterligare kunskap. Hade Jesus, Mohammed, Buddah, mm, levt idag.... vad hade de funnit för insikt då...
Dagens samhälle är så komplext - håll fast vid det du känner att ditt hjärta söker efter och samtidigt ger dig trygghet, men använd inte en "gammal religion" för att klanka ner på hur saker och ting är idag. Den "Högre makten" vill ju garanterat att vi strävar framåt, finner nya svar och ser till att våga yttra dem...

....vet ej om detta kommer starta världens reaktion.... vill bara väl - men tidigare religioner funkar bara till en viss del för mig - jag tänker söka vidare inom mig själv och andra, tills jag känner att jag kan luta mig på nåt.... (Inte bitter, men nyfiken..)

Kram - malin71