Vi är gjorda för att att tjäna

Mer
13 år 6 månader sedan #338646 av Zoidar
kvinnan,

Vi är födda syndare pga. arvsynden. Vi föds som syndare.

Varje foster är redan syndare, synden är vår natur, vi är avfallna, och kan bara bli räddade genom Jesus.

Ingen kan leva ett syndfritt liv, det är omöjligt. Bara genom våra tankar syndar vi massor av gånger varje dag.

Ett exempel bara: Matt. 5:27–28: Ni har hört at det blev sagt: Du skall inte begå äktenskapsbrott. Men jag säger er: den som ser på en kvinna med åtrå har redan i sitt hjärta brutit hennes äktenskap.

Anchored in Christ ✟

Mer
13 år 6 månader sedan #338648 av kvinnan
om man tror på gud då men inte på att jesus är guds son, kan man bli förlåten då?
Mer
13 år 6 månader sedan #338650 av Zoidar
Svår fråga. Jesus kom ju till jorden för 2000 år sedan drygt och det har ju levt massor av människor innan han kom ner till oss, och skulle alla de människorna vara förlorade, nej absolut it. Jesus död på korset gällde dem också, trots att det inte hade hänt än. Om jag har förstått det rätt så gällde Moselag, budorden innan Jesus kom till jorden. Jag tror de blev räddade för de följde Gud trots att inte Jesus korsfästs än.

Men det gäller nog annorlunda för oss. För vi vet ju att Jesus dog och uppstod för oss. Därför tror jag att vi endast kan bli räddade genom Jesus. Fast endel människor får ju aldrig hört talas om Jesus, eller är för små för att förstå, dessa tror jag kan bli räddade ändå. Guds nåd är ju stor, han är rättvis.

Vad mer man kan säga är att alla människor har fått ett frö till tro i sina hjärtan. Därför kan alla komma till tro på Jesus. Vattnar man fröet med bibelläsning och predikan blir fröet snart en blomma, så är det för oss alla.

Anchored in Christ ✟

  • Jesus/Magnus
  • Besökare
  • Besökare
13 år 6 månader sedan #338673 av Jesus/Magnus
Svar från Jesus/Magnus i ämnet Vi är gjorda för att att tjäna

kvinnan skrev: om man tror på gud då men inte på att jesus är guds son, kan man bli förlåten då?


man måste tro på att Jesus är Guds son.
Mer
13 år 6 månader sedan #338674 av saara
Ni kanske väntar att jag skall skriva och kommentera här nu, men jag orkar bara inte för tillfället. Kämpar själv med trosfrågor och är rädd för att ge förhastade svar om jag svarar för snabbt. Bara så ni vet varför jag inte skriver nu och inte har skrivit så mycket i Andliga frågor på sista tiden.
Mer
13 år 6 månader sedan #338678 av kvinnan
Magnus,

ja man måste ju det om man är kristen, det är ju det som hela Kristendomen går ut på...
vad är det för religion man kan säga att man tillhör om man tror på gud men tror att tex jesus var en profet..?