Vad tror ni om stigmata?

Mer
13 år 6 månader sedan #339231 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Vad tror ni om stigmata?
Det var en flicka i Södertälje för en del år sedan, tror hon var assyrier eller något liknande. Tror hon utsöndrade nån typ av olja. Hennes troskamrater tolkade det som att hon hade kontakt med Gud. Hon var en gudom och fick folk att strömma till Södertälje.
  • sunshine
  • Besökare
  • Besökare
13 år 6 månader sedan #339245 av sunshine
Svar från sunshine i ämnet Vad tror ni om stigmata?
Jesus blev inte korsfäst utan upphängd på en påle. Det anser doktorn i teologi Gunnar Samuelsson vid Göteborgs universitet efter att ha granskat antika texter på grekiska, latin och arameiska utan att finna något omtalande av korsfästelse. Missförståndet beror enligt forskaren på en felaktig översättning av det grekiska ordet stavros, som snarare än kors betyder antingen påle eller bjälke.
Mer
13 år 6 månader sedan #339261 av Lillan
Svar från Lillan i ämnet Vad tror ni om stigmata?
Allt är humbug.

Tänk på att historia (vilket också religion tillhör) är skriven utav någon med ett mål.
Vart tar den fria viljan vägen i det.

Alla människor har en dold agenda och en mening med det de gör, säger skriver. Nu talar jag inte alltid om något illsinnat, det kan vara en drivkraft så som mångas med min ångest. MEN innan du känner personen i fråga sett vilka som där efter tolkat texten och sett deras liv och tankar och sedan speglar din egna, kan i alla fall inte jag tro på sådant här dravel som bibel och stigmata.
Vad betyder ordet stigmatiserat för er? Vad är ett stigma?
Alltså tänk gott folk, varför har en "gudomlig" händelse av detta slag kopplats ihop med en dagsbetydelse av ett ord med så mycket ondska i sig. Vem valde att vinka ordet på det viset?

När du som person kan räcka mig Jesu blodiga hand och han där med förklarar sin agenda för mig... då kan jag antagligen acceptera fanatismen.
Mer
13 år 6 månader sedan #339264 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Vad tror ni om stigmata?
Lillan, det är inte humbug. Ta emot Jesus och du kommer få uppleva att det är sant. Jag menar inte att du kommer få uppleva om stigmata är sant. Men du kommer få uppleva helig ande och mycket annat.

Anchored in Christ ✟

Mer
13 år 6 månader sedan #339276 av Lillan
Svar från Lillan i ämnet Vad tror ni om stigmata?
Självklart Zoidar det är din drivkraft och din övertygelse och det är skönt för dig att lägga dina händer kring den och värma dig. Men vad är det som får dig att rekommendera din övertygelse?

Jonas Gardell säg:
-Jesus älskar dig, precis som du är, bara du gör om dig.
Må så vara att det svenska samhället idag är byggt i grunden av krykan och dess värderingar, det "öppna" samhället Sverige. Häxor har jagats i tusenden, av kyrkan är jag sedd som dagens häxa, av samhällsmedborgare är jag antingen inte sedd eller negativt sedd. Min övertygelse är att masspyskos är vanligare än vi egentligen tror och en viktig del i vår överlevnad på grund av att vi i grunden är flockdjur. Men rang i dag kommer inte av ledaregenskaper utan av manipulation där makten ligger i andras övertygelse om din egna överlägsenhet där är vi tillbaka i en lektion i historia.
Vad gör att du följer någon? (retorisk fråga, för jag kommer inte tro på det någon skriver, text liksom min egna är genomtänkt "oftast" och långt ifrån en ärlig spegling av det jag du faktiskt är utan det jaget du vill vara)

Jag tror på gemenskapen i religion och längtar ofta efter ett sammanknytande band som den jag finner i kyrkan. Men jag tror inte på evangeliet som talas utav präster som styrs av en uråldrig bok som gått genom allt för många händer, tankar och huvuden i egenskap av översättning, tolkning och livsfrågor.

Var nöjd med det som är ditt Zoidar, jag menar inget annat, jag avundas ofta de som är fasta i en övertygelse som har gemenskapen i hjärtat och tror på det liv de lever. Alltså är mycket av det som ses som ilska egentligen avund för något som jag längtar efter, även om det inte är i skepnaden av just Jesus.
Mer
13 år 6 månader sedan #339295 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Vad tror ni om stigmata?
Jag har inte så mycket att säga mer än att varför inte ta steget och ta emot Jesus om du avundas de som har tro?

Anchored in Christ ✟