Den Helige Ande.

Mer
13 år 4 månader sedan #353124 av saara
Svar från saara i ämnet Den Helige Ande.
Det räcker om du gärna lyssnar. Skall skriva senare för nu så väntar jag syrran hit näsomhelst.
Mer
13 år 4 månader sedan #353125 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Den Helige Ande.
Jag tror att om man blir kallad av helig ande att göra något t.ex. att man ska gå fram och berätta om Jesus för någon och man struntar i kallelsen. Då tror jag man kan bedröva anden. Men som sagt det är ju reparerbart. Och sen kan man ju tro att man blivit kallad av anden att göra en sak, men jag tror att om man tror att det är anden så tror jag inte det är det, för när anden kallar en så tror man inte utan man vet att det är anden, eller Gud som kallar.

Anchored in Christ ✟

Mer
13 år 4 månader sedan #353130 av saara
Svar från saara i ämnet Den Helige Ande.
Var i nya testamenet står det: Men sina nådegåvor och sin kallelse kan Gud inte ångra. :?:
Mer
13 år 4 månader sedan #353133 av Melun
Svar från Melun i ämnet Den Helige Ande.
Saara,

Ja, det stämmer nog att Gud inte ångrar det. Han tar inte heller bort en välsignelse han har gett. Den förblir hos den som har fått den.
Mer
13 år 4 månader sedan #353173 av maktlös
Svar från maktlös i ämnet Den Helige Ande.
Jag är själv inte religiös men jag ska försöka ge ett svar utifrån det jag känner till om kristendomen.

Det borde vara väldigt svårt ( om ej omöjligt ) att bedröva den hela anden eller för den delen någon eller någonting annat ur den heliga treenigheten.

Tänk så här att om det är så att hela världsaltet skapades av gud så har han nog inte så mycket för att bli förbryllad eller bedrövad över en människas göromål. Jesus ska enligt bibeln tagit våra synder på sina axlar genom att låta sig hängas på korset ( som enligt vissa forskare egentligen såg ut som ett T men det är detaljer ). Skulle en människa tillåtas att bedröva eller på något sätt störa den kärlek och kraft Jesus då givit oss? Det låter orimligt då killen lät sig hängas på ett kors för vår skull. Den heliga ande tolkar jag som en koppling mellan oss människor, kristus och gud ( eller kanske rättare sagt guds ande (kraft) ). En sådan koppling är så fundamental i kristendomen att den inte på något sätt går att kränka. Vi blir förlåtna våra synder.

Jag tänker på händelserna kring korsfästningen där Jesus blir hånad av en förbrytare som hänger intill. När förbrytaren ser att Jesus är stark och inte är rädd för att möta gud så ber han Jesus att tänka på honom när han kommer till sitt rike. Jesus svarar att han redan tänker på honom el.dyl..

Hur som haver så behöver du inte oroa dig för att ha bedrövat den hela ande.
Mer
13 år 4 månader sedan #354365 av saara
Svar från saara i ämnet Den Helige Ande.
Maktlös, förbrytaren på korset sa åt Jesus: Tänk på mig när du kommer till ditt rike. Förbrytaren bad egentligen Jesus om förlåtelse på detta sätt. OCH Jesus svarade åt honom: I dag skall du vara med mig i paradiset. Så han blev förlåten direkt och kom till himlen.
Den andra förbrytaren ville inte ha förlåtelse eller ansåg sig inte behöva någon. Så jag har förstått att han kom till helvetet efter döden, så har jag hört predikas.