Kontaktat präst vid psykos?

Mer
10 år 1 månad sedan #652896 av Nissegossen
Det har hänt flera ggr att jag pratat med präster. Bla jourhavande präst och andra inom kyrkans jourtjänst i Göteborg. På den tiden tog det mig 10 minuter att gå dit hemifrån. Till dåvarande chefen för kyrkans jourtjänst har jag stått fadder till hans yngste son. Tog bort personlig info. Jag har idag ingen kontakt med den familjen. I mitten av 70-talet och en bra bit in på 80-och 90-talet var jag väldigt kyrksam, men min dåvarande sambo omöjliggjorde vidare bekantskap med dem.

En präst gick så långt att han frågade om jag hade biskopens venia, dvs rätt att predika i kyrkan. Det var efter en Gudstjänst och förmodligen ville han att jag skulle ta en gudstjänst åt honom. Eftersom jag inte hade någon venia, skrattade jag och sade bara nej, det har jag inte.

En gång på 70-talet såg jag en syn av mig själv stå bredvid mig själv iklädd frälsningssoldats uniform med en kornett i handen. :angel

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 1 månad sedan #652923 av krokus
Svar från krokus i ämnet Kontaktat präst vid psykos?
Tro det eller ej, men ja det har jag. Jag berättade om mina röster, att det var en bil som alltid stod utanför mitt hus eftersom den spionerade på mig samt om en skyltdocka i köpcentrumet som registrerade mina tankar och gav dem till någon slags högre makt.

Prästen frågade efter en stund om jag var mitt uppe en i psykos, men jag förstod inte riktigt vad han menade med "psykos" så jag svarade nej. Nu såhär i efterhand borde jag ha frågat vad han menade, så kanske jag skulle ha fått hjälp tidigare.

Det här var när jag precis hade börjat på KTH första gången som jag gick till kyrkan i stadsdelen jag bodde i. Någon vecka tidigare hade jag varit på psykakuten men de skickade hem mig och jag fick en läkartid en månad efter besöket på psykakuten. Det var en jobbig väntetid och när jag väl fick träffa läkaren på psykiatrimottagningen var Atarax den enda hjälpen jag fick. Läkaren sa dessutom att jag skulle vara försiktig med Atarax eftersom det fanns de som kunde sova en hel dag på två tabletter. Var det barn i femårsåldern hon syftade på månntro? :rolleyes:
Mer
10 år 1 månad sedan #652929 av killergirl
Nej det kan jag inte minnas att jag gjort
Mer
10 år 1 månad sedan #652991 av Evillynn
Är själv ateist, så nej, men jag såg en präst på avdelningen då jag var där senast.
Mer
10 år 1 månad sedan #653031 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Kontaktat präst vid psykos?
Evillynn,

Vad gjorde prästen på din avdelning?
Mer
10 år 1 månad sedan #653058 av Evillynn
Jag vet inte. Såg bara att det kom en präst.