Är Gud ond?

Mer
8 år 8 månader sedan #768476 av Irrationell
Svar från Irrationell i ämnet Är Gud ond?
..
Mer
8 år 8 månader sedan #768486 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Är Gud ond?

Irrationell skrev: Oavsett om han led eller ej så är det ett helt att absurt koncept att ta på sig någon annans synder.

Om du begår ett mord så kan jag ta fallet för dig, jag kan säga att det var mitt fel och att jag tar på mig skulden, jag kan sitta i fängelse, jag kan bli halshuggen och torterad i ditt ställe.
Och även om min uppoffring skulle få dig att aldrig bryta lagen igen så tar den inte bort din skuld.
Jag kan aldrig ta över någons ansvar för ett mord genom att ta på mig straffet. Jag kan sitta av tiden i någons ställe men själva skulden för brottet kan aldrig bli mitt genom en uppoffring.

DEet var også mitt poeng om at kristendommen er en syndebukkmoral. Og er Jesus virkelig så mild? Tro på meg eller gå i evig fortapelse. Paradiset er det som gjør kristendom og Islam mye verre enn Jødedommen, som ikke har noe etterliv.
Mer
8 år 8 månader sedan #768494 av Irrationell
Svar från Irrationell i ämnet Är Gud ond?
..
Mer
8 år 8 månader sedan #768497 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Är Gud ond?

Irrationell skrev:

IngeF skrev:

Irrationell skrev: DEet var også mitt poeng om at kristendommen er en syndebukkmoral. Og er Jesus virkelig så mild? Tro på meg eller gå i evig fortapelse. Paradiset er det som gjør kristendom og Islam mye verre enn Jødedommen, som ikke har noe etterliv.

Håller med! Judendomen saknar ju även ett helvete så straffet för att inte tro på gud är åtminstone inte evig tortyr, bara vanligt dödsstraff och sen är det över. Den kristna guden nöjer sig inte utan lägger sadistiskt nog till tortyr. Evig tortyr!

Gud med jesus är lite som en maffiaboss.

Hej!
Fint liv du har där, synd om det skulle råka förstöras genom evig tortyr i eld.
Vi skulle ju dock kunna göra så här istället, du ser min son Jesus där borta, om du bara tror på honom riktigt hårt så kanske inget kommer hända.

Skulden för "brottet" har t.o.m gått i arv från en gammal släktning.

Jag är din far, tro på mig och älska mig annars stoppar jag dig i källaren och torterar dig.

I den siste norske Bibeloversettelsen har man fjernet referansene til helvetet, evig paradis lokker man med fortsatt. Kan noen i det hele tatt forstå hvor lang tid en evighet er? De som skrev dette, drev med en slags adferdspsykologi etter prinsippet "Stimuli-respons."
Mer
8 år 8 månader sedan #768498 av david96
Svar från david96 i ämnet Är Gud ond?
Syndabocken förekommer i judendomen: Azazel. Man är bara död tills Messias kommer enligt judendomen
Mer
8 år 8 månader sedan #768511 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Är Gud ond?
Man pakker sine synder på en bukk og sender den opp i fjellene for å dø. Jesus er en både hele Kristendommens vesen og verdenshistoriens fremste syndebukk, gitt at han ekisterte, Vi har langt mer empiri på at julenissen finnes. Hva gjelder Islam, så er straffen for frafallenhet døden.