Är Gud ond?

Mer
8 år 8 månader sedan #768515 av lärjungenMatteus
Svar från lärjungenMatteus i ämnet Är Gud ond?
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det.
Mer
8 år 8 månader sedan #768527 av Jesus/magnus
Svar från Jesus/magnus i ämnet Är Gud ond?
det jag pysslar lite med kan graderas, för att förklara vad jag gjorde häromdan.
det finns tre kategorier ;

1. du bryr dig int om att rädda folk, fastän du kan? ( du e kall. )
2. du skiter i vilket som huvudsaken du får göra det du vill, utan att tänka på andra. ( man e ljummen i sitt sätt. )
3. man räddar. för att man kan. ( man e varm. ) jag räddade en spindel och tänkte på att rädda nånting iallafall?

det kan va så?

Jesus/magnus.

John 8:31-32.
Mer
8 år 8 månader sedan #768559 av Irrationell
Svar från Irrationell i ämnet Är Gud ond?
.
Mer
8 år 8 månader sedan #768560 av Geta
Svar från Geta i ämnet Är Gud ond?
Det gäller att koppla bort intellektet.
Mer
8 år 8 månader sedan #768567 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Är Gud ond?

Geta skrev: Det gäller att koppla bort intellektet.

Om de som tror på noe vis kunne bevise Guds eksitens på en måte som var åpenbar, faller jo nettopp grunnlaget for gudstro bort.
Mer
8 år 8 månader sedan #768568 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Är Gud ond?

Issa_Jesus skrev: det jag pysslar lite med kan graderas, för att förklara vad jag gjorde häromdan.
det finns tre kategorier ;

1. du bryr dig int om att rädda folk, fastän du kan? ( du e kall. )
2. du skiter i vilket som huvudsaken du får göra det du vill, utan att tänka på andra. ( man e ljummen i sitt sätt. )
3. man räddar. för att man kan. ( man e varm. ) jag räddade en spindel och tänkte på att rädda nånting iallafall?

det kan va så?

Jesus/magnus.

Religioner er mest opptatt av å redde folks sjeler, men kan man fastholde et sjelsbegrep for dem som er hjernedøde, der kroppen holdes kunstig i live? Ettersom jeg er materialist, tror jeg ikke det. Om sjelen var organisk, og noe annet enn hjernen, ville man ha funnet den nå, tror jeg.