Gud har en plan för dig

Mer
5 år 6 månader sedan #1096390 av Geta
Svar från Geta i ämnet Gud har en plan för dig
En läkare sa för några år sedan att det är inte jag som orsakat min psykiska sjukdom.
Mer
5 år 6 månader sedan #1096395 av Kloppe
Svar från Kloppe i ämnet Gud har en plan för dig
Jag tror att bibeln är bara påhitt. Ett av de mest framgångsrika skönlitterära verk någonsin.

Det blir bättre och bättre dag för dag.
Mer
5 år 6 månader sedan #1096459 av memphis
Svar från memphis i ämnet Gud har en plan för dig

rymd skrev:

ispegelland skrev: (Om Gud inte dömer någon försvinner ju mycket av hans funktion)


nej, Gud kan ge nåd osv

att döma är inte det viktigaste för Gud om du läser Bibeln, långt ifrån. Kärlek är det viktigaste.



jo! en av Guds viktigaste uppgifter är att skipa slutgiltig rättvisa.
Mer
5 år 6 månader sedan - 5 år 6 månader sedan #1096463 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Gud har en plan för dig

Johannes skrev: Jag tror att bibeln är bara påhitt. Ett av de mest framgångsrika skönlitterära verk någonsin.


Har du "forskat" lite i ämnet? "Bara" påhitt tror inte seriösa forskare. T.ex. säger vetenskapen att Jesus sannolikt blivit korsfäst. Sen finns det gott om bevis för att apostlarna funnits, sen är det väl inte helt bevisat att de dog martyrdöden, som kyrkohistorian säger. Det finns även bevis för att kungar i gamla testamentet funnits. Det som inte finns bevis för är naturligtvis de övernaturliga delarna, undren, helanden, uppståndelsen. Det är svårare att bevisa.

Anchored in Christ ✟

Last edit: 5 år 6 månader sedan by Zoidar.
Mer
5 år 6 månader sedan - 5 år 6 månader sedan #1096466 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Gud har en plan för dig

1983Dave skrev: Jag tror vi har fri vilja. Så Gud borde ju inte veta vad som skall hända? Är allt förutbestämt så har vi ju inte fri vilja.
Kanske fel resonerat.


Kristendomen lär att Gud vet allt, också allt som vi kommer välja. Men vad vi väljer är inte förutbestämt av Gud, det väljer vi själva. Jag vet t.ex. att när jag sätter på en kastrull vatten på kokning kommer det koka om några minuter, det innebär inte att jag har förutbestämt det, jag vet bara att det ska ske och därför kan jag handla efter det också, som t.ex. ta fram pastan. Ungefär så är det med Gud, Han vet och handlar efter det Han vet.

Anchored in Christ ✟

Last edit: 5 år 6 månader sedan by Zoidar.
Mer
5 år 6 månader sedan #1096467 av 1Dave
Svar från 1Dave i ämnet Gud har en plan för dig
Sikhismen tillber väl också skaparen av allt/den ende guden om jag förstått det rätt.

/Dave