Dödshjälp?

Mer
3 år 5 månader sedan #1297860 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Dödshjälp?

Geta skrev: Sonen hjälpte henne, så hon fick dödshjälp.


Efter dödshjälp kan man inte länge bli frisk, det är väl argument mot dödshjälp.

Anchored in Christ ✟

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
3 år 5 månader sedan #1297879 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Dödshjälp?
Ja, jag vill då inte bli döv-blind! Risken är överhängande, men vem vet hur det blir om 20 år?

Vars är världen på väg?
Mer
3 år 5 månader sedan #1297904 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Dödshjälp?
Jag skulle kunna tänka mig att ta emot dödshjälp. Speciellt om man blir blind.
Mer
3 år 5 månader sedan #1297909 av memphis
Svar från memphis i ämnet Dödshjälp?
Om man blir blind så har man fortfarande hörsel, känsel, lukt och smak kvar. Samt att man kan tala. Tycker inte blindhet är ett skäl för att vilja dö. Men får man en kombination av sinnesförluster. Tex döv/blind/stum. Det vore nog för tungt.
  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
3 år 5 månader sedan #1297925 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Dödshjälp?
Människan är otroligt anpassningsbar till nya förhållanden hur futtiga de än må vara. Att bli både blind och döv måste vara fruktansvärt men hjärnan har reservkapacitet för att förstärka de andra sinnena. Själv har jag en trasig nerv i min vänstra underarm och hand. Men andra nerver har tagit över de uppgifter som den trasiga nerven behövdes för.

Är emot dödshjälp av den anledningen att gränssättningen blir så svår. När är man i ett tillräckligt eländigt tillstånd för att tillåtas dö? Läkareden innehåller inget stycke om att hjälpa människor att dö. Läkarens uppgift är att rädda liv, inte döda det. Man kan också säga att läkare har till uppgift att lindra lidande och finnas till hands när livet går in i sitt slutskede.
Mer
3 år 5 månader sedan #1297927 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Dödshjälp?

Fantasio skrev: Jag skulle kunna tänka mig att ta emot dödshjälp. Speciellt om man blir blind.


Du Fantasio, du skulle fortfarande kunna avnjuta pizza och öl. :)

Anchored in Christ ✟