Brist på anhöriga

Mer
15 år 9 månader sedan #135523 av Stef
Svar från Stef i ämnet Brist på anhöriga
Givetvis kan jag inte svara för hur alla andra anhöriga har det, talar bara för mig själv. Jag tror att jag försökt att bli bemött såsom en pappa och inte en ämbetsman. det som varit jobbigt för psykvården har varit att jag vet hur vården borde se ut, vårdplaner osv och det kan jag inte avsäga mig bara för att jag är pappa. Det hade inte behövts heller om man bemött mig som en jämlike. Tystnadsplikt eller relation med sonen har aldrig varit ett problem, däremot är psykiatrin i mångt och mycket en katastrof. I koma som min hustru säger.
Mer
15 år 9 månader sedan #135715 av ElviraFattigan
Svar från ElviraFattigan i ämnet Brist på anhöriga
Finns det någon privat psykiatriker som man kan få tid hos, där det kanske förhoppningsvis händer lite mer än landstingets psykiatri. Jag skulle gärna betala om det innebar aktivitet istället för detta oerhört långsamma tempo som råder inom psykiatrin idag. Koma var ingen dum beskrivning. Vänta i 4 månader på att få en ny tid, och sen får man en vikarie som inte ens har förskrivningsrätt för de mediciner patienten står på (Concerta).

Dom är överbelastade - javisst, men vad tänker dom på när man efter så lång tid får en vikarie som inte ens kan förskriva den medicin man står på.
Dom måste ju kunna läsa i journalen och dirigera patienterna till en läkare som har möjlighet att förskriva medicinen åtminstone.
Mer
15 år 9 månader sedan #135741 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Brist på anhöriga
Google[/url:3aqkt1g5]
Var bor du? Jag letar och du ringer upp dem!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 9 månader sedan #135793 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Brist på anhöriga
Schizofrenivården anses nog internationellt sett väldigt bra i Sverige. Enligt boken Surviving schizophrenia är schizofrenivården bäst i de nordiska länderna och Holland.

I USA är det inte så bra oftast för det kan vara svårt att hitta en psykiatrer, som kan behandla schizofreni, därför att de flesta ägnar sig åt ångest, depression och samlevnadsproblem. Detta problem finns inte i Sverige och vi får också alla läkemedel vi behöver till ett lågt pris jämfört med vad det kostar. Att få Abilify är ingen självklarhet över allt.

Men det är klart att psykiatrin kan bli bättre och också effektivare. Idag har de ofta bara 2 patienter per dag och det är alldeles för lite.
Mer
15 år 9 månader sedan #135924 av ElviraFattigan
Svar från ElviraFattigan i ämnet Brist på anhöriga

Nissegossen skrev: Google
Var bor du? Jag letar och du ringer upp dem!


Värmland, men ring inte upp dom, det är inte mej det gäller utan sonen. Hans integritet, och så, du vet. Det är nog bättre att jag ringer själv i så fall. Men jag tycker det går så långsamt. Nu kom dom fram till att vikarien skulle diskutera detta med övriga läkare och ordna en ny tid inom en snar framtid.

Men tack för erbjudandet iallafall!

Det finns alltså inget privatalternativ till psykiatrivård i Sverige?
Mer
15 år 9 månader sedan #135927 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Brist på anhöriga
Har inte alls tänkt ringa dem! Här gjorde jag ett sök på google, välj själv...
Google[/url:1gs13w05]

katalogen.kthnoc.se/kat/health_a ... psychiatry

www.stressmottagningen.nu/lankar.php

jag gjorde i alla fall ett försök. Lessen men...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum