min bror kommer ut snart från tvångsvården

Mer
19 år 3 månader sedan #8420 av Admin1
Det är möjligt att kognitiv beteendeterapi skulle vara bra för honom. Jag har läst att det ökar sjukdomsinsikten och benägenheten att ta medicin. Det är möjligt att byte till nyare antipsykotika också skulle förbättra. Det bästa vore dock om att han tog depåinjektioner för då skulle han inte kunna avbryta medicineringen på samma sätt som tidigare. 30 % får depåinjektioner, så det är konstigt att inte vården redan övertalat honom till detta.

Jag är inte så hoppfull till att andra med sjukdomen skulle kunna övertyga honom att ta sin medicin. Han är ju inlagd ofta tydligen och då får han ju kontakt med andra med samma sjukdom, men det verkar ju inte förbättra situationen verkar det som.

RSMH har Självhjälpsgrupper på vissa orter. Du hittar förteckningen här:
www.rsmh.se/sjalvhjalp.htm
Mer
19 år 3 månader sedan #8429 av bigheart
tack, vad snälla ni är, tack för era tips, det uppskattar jag verkligen :)

Jag ska försöka övertala min bror att besöka någon form av förening och jag ska följa med honom.
Men jag tror att han inte kommer vilja göra det för att han tror att han är frisk jämfört med dom och fattar inte att han har schizofreni. Eller han vet att något händer med honom när han slutar med medicin men han tar det inte allvarligt, han tror att han bara blir lite troende på gud.

jag skulle vilja fråga er som känner till vilken medicin istället för haldol skulle vara bra?

min bror vill inte ta sprutor. Nån medicin som inte gör honom så fet, för nu är han ganska tjock och det är av medicinen.
min bror tar 4 tabletter haldol, men han ska minska till 3 snart.

tack :)
  • Besökare
  • Besökare
19 år 3 månader sedan #8433 av
Kan du inte tipsa din bror om Viska? Han kanske skulle kunna finna många bra tips här, och ta till sig det som passar honom själv bäst.... kan vara svårt att ta emot tips just ifrån anhöriga... de står en så nära... känner själv att jag lyssnar mer på det mina kompisar på Viska säger till mig än vad min anhöriga tycker att jag ska göra...

Ge honom webadressen hit, eller chatta tillsammans med honom en gång... han kanske skulle finna stöd och vänner här... :D
Mer
19 år 3 månader sedan #8439 av Admin1
De nyare mediciner som är populära är:
Risperdal - finns även som depåinjektion
Seroquel
Abilify

Det av de nya preparaten, som ger minst viktökning är Zeldox. Det ger i princip nästan ingen viktökning. Abilify ger lite mer viktökning än Zeldox. Risperdal och Seroquel ger mer viktökning än Haldolen gör.

Vilken dos av Haldol har han i mg? Man bör helst inte överstiga 7,5 mg Haldol per dag för biverkningsrisken ökar då markant.