Sjukdomsinsikt

Mer
15 år 11 månader sedan #130818 av Lynn
Sjukdomsinsikt skapades av Lynn
Jag undrar hur det är möjligt att förklara för en person med vanföreställningar, hur verkligenheten egentligen ser ut.

Jag vill inte förklara något mer djupt ingåene, men min pappa har haft paranoida vanföreställningar i flera års tid.

Han kan få för sig att både det ena och det endra har ägt rum. Han beskyller min mamma för att ha gått förbi en klubb. Ja, "gått förbi" en klubb, det var inte som att hon hade gått in eller skulle gå ut. Och han är nu övertygad om att hon har varit otrogen med någon inne på klubben.
Enligt honom ska även en polis ha sett henne där. Och hur polisen kom in i bilder förstår inte jag.

Det är likadant med det faderskapstest vi lät utföra för några år sedan. Min pappa förnekade att han var far till mi och min yngre bror. Men vi utförde ett faderskapstest som bekräftade att det var han.
Han fick svaret svart på vitt - ändå påstår han att testet blev fel. Han är inte vår pappa.

Så jag frågar Er nu, hur f-n ska man hjälpa någon att förstå vad som är sanning och vad som är föreställning?

/Lynn
Mer
15 år 11 månader sedan #130819 av Lynn
Svar från Lynn i ämnet Sjukdomsinsikt
Uttryckte jag mig flummigt? :) Svårt att sätta logik till det hela.
Mer
15 år 11 månader sedan #130822 av Lynn
Svar från Lynn i ämnet Sjukdomsinsikt
Hög som ett hus av Stilnoctcoctail... Här får man inget gehör.

Men ni får ha det så bra!

Bye
Mer
15 år 11 månader sedan #130823 av kajmal
Svar från kajmal i ämnet själ
börja att pejla in hans själ kanske, var han befinner sej själsligt
  • aivo
  • Besökare
  • Besökare
15 år 11 månader sedan #130825 av aivo
Svar från aivo i ämnet Sjukdomsinsikt
Det kan nog vara svårt,
jag har en viss liknande situation. Du ser min mamma är alkolist, men hon tror hon är nykterist. Hon ljuger så mycket att hon tror på det hon ljuger om.

Det tror jag är svårt att förklara och jag har inte lyckats, och då jag lyckats temporärt har insikten blivit för mycket. Så då har det blivit ännu mer supande. Så jag skonar henne det efter 15 års försök att vända det.

På något sätt tror jag alkoholen är ett sätt att fly från vetskapen att man dricker även fast det låter lite lustigt.

Likaså tror jag det är svårt att få din pappa förstå, och även om du skulle lyckas temporärt kanske insikten om sitt konstiga synsätt vara lite mycket för honom att hantera.

Bara mina åsikter detta.
Mer
15 år 11 månader sedan #130832 av LEA
Svar från LEA i ämnet Sjukdomsinsikt
Det som hjälpt mig är medicin, först då tror jag man kan börja resonera med någon man litar på.. Men det e inte lätt att få en att äta medicin om man inte själv vill.. Man kan kanske börja med att försöka få personen att gå med på att söka hjälp? Gå varsamt fram för det tar tid, e min erfarenhet.