Sjukdomsinsikt

Mer
15 år 10 månader sedan #130837 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Sjukdomsinsikt
Min far var paranoid och trodde inte att jag var hans son! Jag fick veta det av min syster, som i alla år hade hållit det för sig själv länge. Det var först när vi delade upp grejerna efter morsan hon sade det...

Jag vet inte hur nånga år det var sedan hon hörde det av honom, det är faktiskt bittert, att ha hört det!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 10 månader sedan #130941 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Sjukdomsinsikt
Lynn, din pappa har kanske paranoid personlighetsstörning. Det är ingen psykos men kan vara ibland svår att skilja från paranoid psykos.

Mitt råd är när han säger något sådant, så ber du honom att lägga fram bevisen han har för att det är sant. Du lägger fram bevisen för att det är falskt och sedan frågar du honom om han tycker att det stämmer. Om han säger ja, så framför du din uppfattning och säger att han har helt fel. Håll på så där, så kanske hans besvär minskar för är man kritisk och ifrågasättande till paranoia, så minskar den.

Paranoia brukar gå att behandla med KBT ganska bra. Paranoia vid psykoser brukar att minska om man får antipsykotika. Om man ger höga doser av dopaminliknande läkemedel till normala personer, så är det enda schizofreniliknande symptom, som uppträder paranoia. Det verkar finnas en koppling mellan dopamin och paranoia.