Någon som vet? Hjälp en liten vilsen tonåring...

  • fskjfskj
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #41760 av fskjfskj
Hej!
Jag skulle verkligen uppskatta om ni tog er tid och läste för jag är verkligen förvirrad....
Jag undrar helt enkelt: Var Går Gränsen För Schizofreni och Hur Vet Man "for sure", så att säga?
Jag har alltid känt mej annorlunda och andra har alltid påpekat det - men när jag gör nånting "odd" så känner jag inte det, det är först när jag ser andras reaktioner som jag märker. Det jag nu försöker komma fram till är att de saker jag gör; som alla mina tvångstankar, saker jag säger, känner och ser som ingen annan förstår och mina personlighetssvängningar, eller vad man nu ska kalla det, gör den jag ÄR. Och eftersom min karaktär inte gjort att jag inte kunnat leva normalt så förstår jag inte att mitt beteende räknas som onormalt? Exempelvis så när jag tänker så tänker jag alltid först per automatik, sådär som man gör ni vet, men sen så upprepar jag det för mig själv precis som att jag pratar med någon, that someone being me, om det jag just tänkte fast utan att röra på munnen eller göra något ljud ifrån mig. Är det ett tydligt tecken eller gör alla andra så? Jag uppfattas, när jag inte för sakens skull missuppfattas, ofta om inte alltid som väldigt osammanhängande som ni kanske märker på detta inlägg, vad vet jag... Jag är väldigt glömsk men många många andra är det, man är ju inte schizofren för det. Jag förstår ju att det är när många symtom visar sig hos en och samma person som den kan klassas som schizofren, men som sagt VAR GÅR GRÄNSEN?

Jag antar att det är svårt för er att säga om jag är schizofren eller inte men ni kanske kan ge mej lite mera insikt. Sen ska också tilläggas att jag bara är 14 år och jag läste att schizofreni inte utvecklas förrän man är i 18års åldern, så mina symtom är ju inte supertydliga. Men jag förstår inte hur psykologerna skulle kunna ge en sån diagnos på exempelvis mej?

Tack så mycket för att du läste!/ Lina
Mer
17 år 10 månader sedan #41762 av Aspergergirl
Jag känner igen mycket av det du skriver men jag har inte schizofreni. Jag har Asperger syndrom. Du kanske kan läsa på lite om Asperger och se ifall du känner igen dig i det? Asperger är medfött och ingenting som uppstår efter en viss tid. Läs mer om Asperger på min hemsida som finns i signaturen. /A
Mer
17 år 10 månader sedan #41769 av tryskey
fast har man inte ni med aspergers lite svårt i det sociala livet? för jag har inte problem att vara social, visst jag stör mig väldigt mycket på människor och ibland kan jag känna mig överlägsen på något sätt men inte som människa liksom så därför accepterar jag att alla inte är intresserade av saker som jag värdesätter högt... fast jag läste lite om det och jag känner igen mig en hel del. Man kanske kan ha några enstaka symtom utan att ha aspergers?
Mer
17 år 10 månader sedan #41771 av tryskey
Jag tycker du låter mer tvångsmässig än psykotisk. Vid tvångsmässiga problem är det ganska vanligt med tvångstankar om att vara "galen". Tror du kan slappna av dock, ingenting tyder på att du är det...
Mer
17 år 10 månader sedan #41772 av Aspergergirl

Gäst skrev: Jag tycker du låter mer tvångsmässig än psykotisk. Vid tvångsmässiga problem är det ganska vanligt med tvångstankar om att vara "galen". Tror du kan slappna av dock, ingenting tyder på att du är det...


Tvångsproblem är mycket vanligt ihop med Asperger. /A
Mer
17 år 10 månader sedan #41774 av tryskey
Nu kanske jag verkar vara besatt av vad som är normalt och vad som inte är det, men låt säga att jag var tvångsmässig - räknas det som normalt då? Alltså jag menar mer om det är någonting som räknas som något man behöver hjälp med?