Relationer

Mer
18 år 9 månader sedan #19205 av Katt
Relationer skapades av Katt
Hej har märkt att anhöriga och även deras respektive. Tycker jag är jobbig och att en del till viss mån undviker mig.Har en bror som är sambo och nyss fått barn. han och hans tjej är jätte sura på mig och nästan undviker mig.På grund av saker som jag sagt och gjort när jag mått dålit bland annat.Ungefär som om jag är en ond och elak människa som sagt och gjort saker för att medvetet såra och göra människor illa.Jag gillar raka rör ,konfronerade hans tjej i dag och hon bekräftade att hon tyckte jag var jobbig. samt att hon inte kunde förstå hur jag kunde betätt mig som jag gjort . för det skulle minssan inte hon kunna göra.Jag gömmer mig inte bakom min psykiska sjukdom ,inte heller har jag den som ursäkt. men om man mår riktigt dålig påverkar det faktiskt ens beteende oavsett man vill det el ej.Varför liksom dömma människor i förväg innan man hört alla parters sidor av saken.Hej alla på sajten sköt om er.
Mer
18 år 9 månader sedan #19234 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Relationer
Jag tror nog med den här sjukdomen att man kan bli stämplad som jobbig även om man inte sagt eller gjort något särskilt. Sjukdomens dåliga rykte gör att folk känner osäkerhet och kanske rädsla inför en och det blir jobbigt.

För anhöriga har man börjat med familjeterapi eller familjeintervention. Det är en slags utbildning vården ger anhöriga så att de skall uppträda på rätt sätt mot en. Idag vet man att om anhöriga uppträder kritiskt, fientligt eller överengagerat kan risken för återfall i psykos fördubblas. Du kan ju fråga vården om de har någon familjeterapi att erbjuda.
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19235 av
Svar från i ämnet Relationer
Det är inte bara folk med sjukdom som kan upplevas jobbiga då och då.
Olika människor tycker olika om olika människor. ?
Mer
18 år 9 månader sedan #19239 av Katt
Svar från Katt i ämnet Relationer
Tack för era svar. Att dra sig undan när man mår dåligt är något jag ofta gör på gott och ont. Det bra är väll att jag kanske inte gör och säger saker jag inte annars skulle ha sagt och gjort.Det dåliga så som jag upplever det är att när jag isolerar mig när jag mår dåligt så mår jag offtast sämre.Det beror ju på hur man mår dåligt. är jag Deprimerad mår jag offtast bättre att snacka lite strunt met vänner.el dyligt.är jag psykotisk el har vaneförställningar ,blir det inte alltid så lyckat.speciellt som jag ofta drabbas av minnes luckor då jag varken minns vad jag sagt el gjort.Det säger de hänger ihop med min personlighetsstörning som jag också har säger de.Sen har jag ochså upplevt som en av er sa att ordet psykos sjukdom är lite laddat.Depprission är mer accepterat. Många är nog rädda .mycket beror nog på okunskap.När jag var barn umgicks min mamma men en man som var shizofren, Då tänkte jag han är galen . snart kommer väll han springande med en kniv i högsta hugg.Vilket han givetvis inte gjorde.Sen har ju massmedia skapat en lite snedvriden bild av psykiskt sjuka.Ha det så bra allihop. Hej.
Mer
18 år 9 månader sedan #19241 av Katt
Svar från Katt i ämnet Relationer
Hej igen glömde nämna en sak. en av er nämde något av familje terapi.Jag går på samtal då och då med mitt ex och min son.mamma kan jag tala med en del. med resten är det dåligt. har inte tänkt på att kanke även ha samtal där min bror är med. kanske kan prata med honom om det.Min pappa är över huvudtaget ej intresserad , Han tar alldrig kontakt själv . har inget intresse . ringer alldrig har alldrig varit i min bostad som jag bott i ca 3 år . har frågat honom han är inte ens intresserad att prata om saken.så familjeterapi som involverar honom tror jag helt enkelt han skulle säga nej till.Tack igen för era svar .Hoppas ni har det bra.