Vem kan hjälpa.... känns ensamt...

  • lillajag
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #32888 av lillajag
Hej,
Jag tror att min mamma lider av schitzofreni…? Jag är över 30 nu och hon har varit sjuk så länge jag kan minnas. Jag och min bror bodde ensamma med henne tills jag var 13 och rymde hemmifrån, sen gick det inte längre, vi flyttade till pappa. Vi fick aldrig riktigt nagot stöd från samhället. Jag vet att mamma sedan har varit inlagd vid ett flertal tillfällen för sluten vård. Hon har nu relativt regelbunden kontakt med kontakperson och kurator. Men det var ingen som undrade hur jag och min bror mådde, ingen tog kontakt med oss.. aldrig.. Inte senare heller när mamma blev inlad, ingen anhörig blev kontaktad, får det vara så? Skulle ingen ha brytt sig lite mer om mig och min bror? Vi har fått klara oss bäst vi har kunnat, från pappa har vi heller aldrig fatt nagot stöd. Vi blev inslussade i hans nya familj och det talades aldrig om mamma. Vi träffade henne ibland, men det var jättejobbigt när hor var dålig. Det gick inte att prata med henne, hon bara sa konstiga saker, skrek, var riktigt elak, misstänksam mot alla, etc. I dag har vi relativt bra kontakt. När hon har sina “bra stunder” kan vi prata ganska bra, men hon ger alltid ett apatiskt och avtrubbat intryck, antar att det är pga medicinerna?. Hon har aldrig varit och kommer aldrig att bli som en “valnig” person, det har jag insett nu. När hon har sina dåliga perioder är det jättejobbigt. Då gar det inte att prata med henne, hon bara svamlar om en massa konstiga saker, blir argsint, misstänksam, det går inte att ha en normal konversation med henne, hon pratar om en massa människor som jag inte vet vilka det är, men som hon har kännt för länge sedan, om grannarna, etc, allt är totalt osammanhängade och hon byter hela tiden ämne…. Jag har ringt hennes kontaktperson ibland när det har varit jobbigt, men jag tycker inte att jag får nagon riktig respons från honnom. Han säger bara “ja, jag ska träffa henne nästa vecka” – nästa vecka??!! Det är ju NU hon är dålig! Jag har även träffat hennes kurator, men jag får ingen riktig förklaring till vad hon har för psykisk skukdom, vad de gör för att hjälpa henne??… hon har någon gång fått diagnosen schitzofen… men läkarna har visst vairt lite oense… Det som mest bekymrar mig är att hon är så fruktansvärt ensammen…. Hon är pensionerad sedan länge sedan och har ingen sysselsättning. Kontaktpersonen träffar hon kanske en gang i månaden, annars sitter hon bara ensam hemma i sin lägenhet.. jag och min bror orkar ju inte träffa henne hela tiden. Hon har inga vänner kvar, alla har blivit “bortskrämda” när hon under sina dåliga perioder ringt dem och varit hotfull. Vem har ansvaret för henne??? Vem ska hjälpa oss??? När ska jag få leva ett “normalt” liv utan att vara ledsen och orolig för hur mamma mår och över att hon sitter totalt enasmmen och isolerad hemma i sin lägenhet… Jag tycker sa himla synd om henne… det är fruktansvärt att vissa människor ska behöva ha det som min mamma…

Oj, det blev långt… hade inte tänkt skriva så mkt, men skulle kunna skvia massor. Tack för att den här sidan finns så att man kan skriva av sig och även för hoppningsivs få respons av personer med kunskap och/eller i liknande situation.
Mer
18 år 3 månader sedan #32889 av Sofie
Hej Lillajag,

Det låter som du har mycket kärlek till din mamma ändå, trots att hon har varit och är sjuk. Kanske finns det någon anhörigförening du kan gå med i för att träffa andra i liknande situation. Och även tror jag att din mamma skulle behöva någon förening, RSMH eller liknande. RSMH är föreningen riksförbundet för social och mental hälsa. De har lokaler och träffar över hela landet. Olika kyrkor kan också ha caféer och liknande som håller öppet.

Men om din mamma inte är mottaglig för liknande tips och idéer, så låt det vara vid det. Du kan bara hjälpa henne till en viss gräns. Hon måste själv ta ansvar för sitt liv. Hon är vuxen liksom du är vuxen.

Ser att du har lidit mycket av att ha en mamma som inte har varit riktigt närvarande, i sin egen värld. Du skulle också kunna bearbeta denna uppväxt genom att gå i någon form av terapi. Tror också att det hjälper om du så småningom kan känna att du accepterar ditt liv sådant det blev i och med att din mamma var galen.

*kramar*

/Sofie
Mer
18 år 3 månader sedan #32901 av Admin1
Mitt råd är att du går med i Schizofreniförbundet, som är en organisation främst för anhöriga. Där kan du få kontakt med andra i samma situation.
www.schizofreniforbundet.org.se/

Du skrev att din mamma har en kontaktperson, som brukar finnas till just för att minska ensamheten och kontaktlösheten. Möjligen skulle din mamma behöva ett personligt ombud som kanske kan ordna din mamma daglig sysselsättning på något dagcenter i närheten. Annars tyckte jag att Sofie hade många bra tips till dig.
  • lillajag
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #33046 av lillajag
Svar från lillajag i ämnet Vem kan hjälpa.... känns ensamt...
Tack för era svar!! Det betyder jättemycket för mig! Jag har verkligen INGEN att prata med om detta... Jag har ALDRIG pratat med någon om min mamma (utom min bror som delar samma situation). Jag önskar att jag kunde öppna mig mer... inte ens med min man kan jag prata. Hur ska jag göra för att kunna öppna mig mer och prata om min mamma?

Vad är det igentligen för skillnad mellan kontaktpersonm och personligt ombud???

Jag har så lite information om vad jag kan göra för mamma... tidigar har jag inte orkat ta tag i situationen, utan försökt att fly undan.

Jag har svårt att ga med i någon förening för jag reser och bor mestadels utomlands i mitt yrke (jag har nog valt denna livsstil för det var jobbigt att vara för nära). Skulle vilja kunna få mer hjälp och information via internet, känns bra att det finns forum och chatter om ämnet i alla fall.

Vad kan en "sjuk" schitzofren person som nästan är i pensionsålder ha för sysselsättning?? Det viktigaste är ju någon typ av socialt nätverk och dagliga rutiner... INGEN kan ju må bra av att vara helt issolerad från omvärlden och dagliga rutiner, känna sig behövd och uppskattad, ha kontakt och närhet....

Tack för ert stöd!
Mer
18 år 3 månader sedan #33101 av Sofie
Samtidigt är det så att trots att din mamma är sjuk och har varit så en längre tid, så är det hennes eget ansvar att hitta på aktiviteter. Det måste få komma från henne själv. Du kan som anhörig stötta och komma med råd, men det är ändå hennes liv, hennes ansvar.

/Sofie
Mer
18 år 3 månader sedan #33294 av Isa-Alise