Att prata med någon..

  • sassa
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #36680 av sassa
Att prata med någon.. skapades av sassa
Jag läste lite här inne och antar att alla här är medvetna om att de är "sjuka". Men, min mamma verkar ju inte vara det. Det jag tänkte fråga är över det rådet som en del säger hjälper; att prata med någon. Mamma kan ibland vilja att jag ringer henne så hon får berätta lite och då sitter jag och hör på alla dessa historier som för mig är helt overkliga, men sanna för henne. Vad tycker ni är bästa reaktionen från min sida? Hur skulle ni vilja att den ni berättar för reagerar? Jag sitter ju bara och håller med och försöker få henne att känna att det här klarar hon av och att det kommer bli bättre för det tror hon alltid (när hon flyttar, när polisen pratat med grannarna, när lite mer tid gått osv). Eller är det bättre att "ställa henne mot väggen" och säga till henne att "det är väl självklart att ingen kan ta sig in här, ni har ju sjuttioelva lås på dörren", "klart att ingen förgiftar ditt bröd, ingen kan ju komma in hit" , "självklart pratar ingen dumt om dig för de känner dig ju inte"osv? Hur skulle ni själva vilja att de ni pratade med om era problem reagerade för att ni skulle må bäst?
Ska jag försöka få henne att förstå att jag inte tycker om det hon säger och att hon gör mig ledsen när hon tar ner korten på mig och dotterdottern, inte vill träffa mig eller min familj osv? Eller gör jag bara så att hon tar avstånd ifrån mig då? Får henne att känna att ingen bryr sig om henne? Vet att alla reagerar olika, men ändå.
Mer
18 år 1 månad sedan #36682 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Att prata med någon..
Svåra frågor. Tänker mig att du kan säga till din mamma att det hon upplever beror på att hon har en sjukdom. Eller kan du säga att hon befinner sig i en annan verklighet än den du själv är i?
Tror fortfarande att du som anhörig kan få stöd från psykiatrin.

/Sofie
  • xenor
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #36714 av xenor
Svar från xenor i ämnet jo..
jag ska försöka få tag på någon på sjukhuset på måndag för att se vad jag ev kan göra. Fast att gå till vanliga läkaren kostar ju 250 :- om jag inte minns fel.. Ska jag betala det varje gång jag ska prata med någon så klarar jag inte det.. då får det fortsätta som det är nu.. det går ju om jag skärper mig å inte tar åt mig..
  • vnv
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #36718 av vnv
Svar från vnv i ämnet Att prata med någon..
Hej sassa!
Försök att prata med någon inom psykiatrin och förklara att din mammas tillstånd inte är hållbart i längden.
Du skall självklart inte bara tiga och "bita ihop" utan göra folk i din omgivning medvetna om problemet, i annat fall mår du bara dåligt själv...
Börja med att kontakta någon öppenpsykiatrisk mottagning i din närhet.
Lycka till!

mvh
vnv
  • xenor
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #36720 av xenor
Svar från xenor i ämnet Ja
jag får kanske börja där och sen avgöra hur jag ska göra med mamsen..
Jag vågar ju inte riktigt laborera med henne själv iom att jag inte vill såra henne eller att det ska bli värr eller så..
Mer
18 år 1 månad sedan #36737 av leva
Svar från leva i ämnet Att prata med någon..
Jag tror att det är bra om du talar om för din mamma hur du ser på hennes uppfattning om omvärlden. Det är min erfarenhet när jag varit sjuk. Det är ingen i min familj som har stuckit under stol med vad dom har tyckt när jag varit sjuk och det tror jag har varit bra. Sitt inte och håll med hela tiden. Kom med egna förklaringar.