schizofreni

  • knudde
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #43287 av knudde
schizofreni skapades av knudde
Hejsan!
Har ingen aning om jag ställer frågan i rätt foru eller så men jag måste ha lite hjälp känner jag. Jag har en kollega som har blivit behandlad för schizofreni, hon har varit bra i ca 1½ år men nu har hon blivit dålig igen.
Nu till saken; imorgon ska jag prata med henne på jobbet (i enrum) och kolla hur hon mår egentligen. Prata med henne i telefon idag och det verkade som att hon ville öppna sig men inte i telefon så vi bestämde träff imorn på jobbet.
Frågan är: hur ska jag bete mig? Vad ska jag fråga henne? Ska jag köra upp henne till PS-akuten om hon är helt snurrig eller va ska jag göra?

Nån som kan ge mig råd?
Mer
17 år 10 månader sedan #43288 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet schizofreni
Du kan ju fråga lite försiktigt hur hon mår och om hon vill ha någon hjälp... du kan ju erbjuda dig att skjutsa henne till akuten om hon vill det... men hon kanske tycker att hon klarar sig ändå... du kan ju fråga när hon haft kontakt med sin läkare sist, och om läkaren vet om att hon mår sämre nu...
  • knudde
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #43289 av knudde
Svar från knudde i ämnet schizofreni

Tack för tipset. Är ju lite orolig att hon ska ta illa upp, hon var väldigt förvirrad i telefon idag. Prata om killar som antasta henne och att hon va mobbad osv... Vill inte trampa henne på tårna och få henne upprörd. Vet inte så mycket om sånt här men vill ju hjälpa henne.

/Knudde
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 10 månader sedan #43292 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet schizofreni
Vet inte i vilken bransch ni kör? Men oftast är det arbetsledarna som ska hjälpa en till akuten, i värsta fall får man tillkalla läkarbilen(psyket)akut.

Sånt här är känsligt, bättre med arbetsplatschefen! På min sysselsättning, är dem vana vid att folk behöver bli inlagda, det fixar dem på noll-tid!

Hon är inget lovligt objekt nu när hon är sjuk! Låt dem som har behörighet, hjälpa henne! Förstår att du gillar henne, men det är alltid bäst när proffsen sköter det här! .?

Vars är världen på väg?
  • knudde
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #43293 av knudde
Svar från knudde i ämnet schizofreni

Jo men vem avgör om arbetsledaren är proffs eller inte?
Jag är arbetsledare och har tyvärr ingen utbildning eller kunskap ändå. Min chef fick hjälpa henne sist men hon är på semester så jag är hennes närmsta chef/kollega (ersätter chefen när hon är på semster)

Det finns troligtvis rutiner på hur vi ska bete oss men har inte hunnit så långt i personalhandboken än.
Prata med personalsekreteraren och hon visste inte riktigt heller. Men jag ska vara försiktig men vill veta om det är nåt speciellt man ska tänka på om hon blir arg/aggresiv?
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 10 månader sedan #43296 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet schizofreni
Jo, okey! trodde du bara var en vanlig arbetskompis till henne? Okey, du är arbetsledare, då vet hon att du har befogenheter från företagets sida att hjälpa henne. Enklast vore om ni hade ngn direktkontakt med ngn på kliniken.

Åtminstone att hon får tala med en läkare, och helst ska det vara ngn arbetskamrat som hon har förtroende med lite mer ansvarsfulla uppgifter som följer med till läkaren, kanske du.

Om hon blir arg, kallar ni antingen på polisen eller kan ambulans hjälpa?
Våldsamma utbrott dämpas oftast om man pratar lugnt och sansat tills ngn behörig person tar reda på orsaken till utbrottet.

Ursäkta om jag kan ha låtit lite otrevlig, men förstod nog inte att du var hennes närmaste chef, utan bara en som gillade henne i allmänhet, ursäkta!

Vars är världen på väg?