Sa bröt helvetet ut igen...

Mer
17 år 9 månader sedan #44161 av lillaloppan
Maste bara fa skriva av mig lite.. det brukar hjälpa... Kanske är det nagon som känner igen sig, som kan ge lite stöd eller rad.. Nu är mamma sjuk igen. De här jobbiga perioderna brukar inträffa ca 2-3 ggr per ar och haller pa under nagra veckor. De senaste aren har hon sällan blivit inlagd, jag vet inte om det beror pa nedskärningar inom varden, eller att hon har det bättre hemma. Diagnosen har varit schitzofreni, även om det känns lite defust för mig, även efter 30 ars sjukdomm.. vet egentligen inte om det är det hon har..?? Hon blir som en annan person, mer aggresiv, talar osammanhängande, pratar med okända människor pa gatan, ringer runt till alla som hon känner (fast hon har ju inga vänner längre..). Hon ringer mig varje dag, ibland flera ganger, men det gar inte att fa nagot vettigt ur henne... Det har gatt sa langt att hon inte har nagon daglig sysselsättning längre, inga vänner, och jag och min bror orkar inte heller... Vad ska vi göra med mamma? Jag orkar inte med henne... vill hata henne, säga upp kontakten... Men jag tycker sa synd om henne, det gör sa ont att veta att hon gar omkring där hemma i sin lägenhet, ensammen, dag ut och dag in ... utan att träffa nagon, ingen som kommer och hälsar pa. Jag önskar att det fanns nagot sätt att hjälpa henne, men sanningen är den att jag inte orkar, jag känner mig otillräcklig, det känns meningslöst, jag vet ju att hon aldrig blir helt bra, de jobbiga perioderna kommer alltid tillbaka, vill finnas till... Sen blir hon väl bättre igen... da gar det bättre att prata med henne.. men jag kommer alltid att vara lika ledsen sa länge jag vet att hon gar där hemma alldeles ensamen dag ut och dag in... Är det nagon som har nat tips pa om det finns nagon träffpunkt eller sysselsättning för mamma?
Mer
17 år 9 månader sedan #44177 av RavenJosephine
jag är ingen läkare, men det låter som att hon är manisk? .?
hoppas det löser sej för dej.
Mer
17 år 9 månader sedan #44191 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Sa bröt helvetet ut igen...
Din mamma skulle nog behöva ett personligt ombud, som kan hjälpa henne med olika saker och avlasta de anhöriga. Personliga ombud brukar ofta lyckas med att ordna sysselsättning och verka aktiverande. Det är kommunerna som tillhandahåller personligt ombud.
www.personligtombud.com/

Kommunerna brukar nästan alltid ha ett dagcenter, som erbjuder daglig sysselsättning. Du kan ju ringa till kommunen där hon bor och efterfråga om det har något dagcenter för sysselsättning.
Mer
17 år 9 månader sedan #44196 av Isa-Alise
Du skriver inte på vilken ort du bor, men RSMH har föreningar på många orter där man kan träffa andra med psykiska besvär, få nya vänner, och delta i aktiviteter...

www.rsmh.se/
Mer
17 år 9 månader sedan #44210 av Nissegossen
En stilla undran, bor din mamma i Sverige?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 9 månader sedan #44232 av lillaloppan
Tack för alla inlägg.
Svar till Nissegossen: Ja, min mamma bor i Sverige, hur sa? men det gór inte jag, jag bor mestadels i Italien, ett beslut som delvis har med att góra att jag inte orkar ha mamma för nära. Samtidigt som jag har ständigt daligt samvete fór att jag inte orkar vara tillgänglig.

Tack för tipsen Admin, jag har faktiskt varit i kontakt med de personliga ombud som är ansvariga för mammas omrade, söder om Sthlm. Men jag mase säga att jag blev lite besviken pa deras insats. De tog evigheter innan de svarade pa mina mejl, sen gjorde de ett hembesök hos mamma i varas, jag fick nagot vagt svar om att de ska se vad de kan göra för mamma, vi ska höras i slutet av agusti igen... Det gav inget större hopp..

RavenJosephine, det skulle vara intressant att veta varför du tror att hon är manisk? önskar att jag nagon gang kunde fa förstaelse för hennes tillstand...