Berätta för vänner om vanföreställningar?

Mer
16 år 9 månader sedan #84040 av Nyfrisk
Tyvärr vet rätt många av mina vänner att jag haft psykoser. Det är rätt irriterande tycker jag men de är rätt stödjande och sådär. Men jag vill inte direkt ha stöd jag vill snarare bli uppfattad som normal. Men men... jag är ju inte fullt normal. Jag har ju haft massor av vanföreställningar om nazister och judar och annat påhittat.
Mer
16 år 9 månader sedan #84041 av Geta
Att hålla fasaden är säkert det bästa för att anses som normal.
:hysch
Mer
16 år 9 månader sedan #84071 av Admin1

Nyfrisk skrev: Mmmm... det är för jävligt det här med att vara schizofren ibland. Man vill verkligen inte att någon ska ha reda på det. Särskilt eftersom det är så mycket fördomar ute om det. Jag vet själv att jag hade väldigt mycket fördomar tidigare - och nu har man själv drabbats av skiten.

Det är dock bra att få vård. Annars skulle jag väl gått omkring hela livet och trott att alla var hemliga judiska och nazistiska anhängare som försökte manipulera mig. Nu vet jag att det inte är så men vi får se hur länge det varar. Lär bli sjuk igen snart igen om man läser all statistik.


Återfall i psykos inträffar inte så ofta egentligen om man ser det statistiskt. Är man extremt noga med att ta sin medicin inträffar ett återfall vart 4-5 år. Normalt inträffar ett återfall fför de flesta vartannat år. Missbruk bör man undvika för det ökar återfallsrisken 3-4 gånger.