Orolig över nya f-kassaregler

Mer
14 år 11 månader sedan #219856 av Geta
Svar från Geta i ämnet Orolig över nya f-kassaregler
Försäkringskassans personal vill kanske varna för att det
är väldigt svårt i dagens läge för unga personer att få
sjukersättning. Det kan vara bäst att behålla den ifall man
skulle börja svikta igen. Personalen på FK är mycket
medvetna om vilka direktiven är och att de ändras från tid
till annan. Det kan vara omtanke från deras sida när de
varnar.
Mer
14 år 11 månader sedan #219857 av w200i
Geta, det ligger nog mycket i det.

När jag för flera år sedan skulle börja praktisera, var det läkaren som styrde på och Fk som bromsade. :rolleyes:

Fk bromsar också min kompis, som är psykpatient från att rehabilitera sig för snabbt och hårt.
Mer
14 år 11 månader sedan #219886 av Zoidar

Admin1 skrev: Försäkringskassans beslut går också att överklaga om du mot förmodan inte skulle få din ersättning. Vi kan nog hjälpa dig att komma på vad du skall skriva i ditt eventuella överklagande.


Tack Admin, om det blir så att jag måste överklaga så vänder jag mig hit om hjälp med skrivandet.

Anchored in Christ ✟

Mer
14 år 11 månader sedan #219888 av Zoidar

TIKKI skrev: Tror inte Du behöver oroa Dig zoidar.
KBT = Kognitiv Beteende Terapi. En effektiv terapiform där man inte rotar i barndomen utan inriktar sig på här och nu.


Jag hoppas du har rätt TIKKI. Det dröjer dock en tid till tills jag måste söka ny ersättning ...

Anchored in Christ ✟

Mer
14 år 11 månader sedan #219953 av Admin1

tanne skrev: Vad hon på försäkringskassan sa till mig var att nästa gång jag söker kan jag bara söka för sk pension. Att jag aldrig mer kan jobba då. Det där ett och halvt perioden inte finns kvar. Sk sjukersättning. Vet inte om det stämmer. Men det kan bli svårt att få pension när man är för ung. Och då får man avslag och det blir social bidrag. Någon som vet om detta stämmer? Rätta mig om jag missat något?


Jag gissar att har man en psykossjukdom, så kommer det att räknas som permanent nedsättning av arbetsförmågan. Bara 20 % av de med schizofreni arbetar idag. Tror inte att de som har viss arbetsförmåga kvar kommer att få socialbidrag utan man har pratat om att ordna fram särskilda jobb för dem. Kommunerna vill inte att "sjuka" skall gå på socialbidrag långa tider för det blir dyrt för dem och det sparar inga pengar egentligen.