Samtycke till psykiskt arbetshandikapp?

Mer
18 år 8 månader sedan #21251 av leva
Har precis fått ett papper från arbetsförmedlingen där jag ska skriva på att jag är psykiskt arbetshandikappad. På pappret står också att jag ska vara medveten om innebörden av detta samtycke. Är det någon som vet vad innebörden av detta kan ställa till med?
Mer
18 år 8 månader sedan #21254 av Geta
Det verkar som myndigheterna inte vet hur
de vill ha det.
Dels talas det om att skapa en särskild
arbetsmarknad åt psykiskt funktionshindrade
dels vill man med alla medel utestänga
psykiskt arbetshandikappade från arbetslivet.
Vid min senaste kontakt med försäkringskassan
fick jag veta att jag inte hade en chans att få
något arbete när det var psykisk sjukdom som
låg bakom. Ändå så ringde jag anonymt.
Det är några år sedan, de har kanske fått nya
direktiv nu.
Nu är jag inte så ung längre och har haft pension
ganska många år så de vore väl tokiga om de
släppte in mig på arbetsmarknaden igen naturligtvis.
Det skulle jag inte heller klara av när jag gått och
slått dank i flera år.
Den sista tiden som jag arbetade var det med
anpassningsbidrag. Det var bara det att jag blev
utmobbad precis som det står i artikeln här på
sidan om en kvinna.
Mer
18 år 7 månader sedan #21260 av leva

PSR skrev:

leva skrev: Har precis fått ett papper från arbetsförmedlingen där jag ska skriva på att jag är psykiskt arbetshandikappad. På pappret står också att jag ska vara medveten om innebörden av detta samtycke. Är det någon som vet vad innebörden av detta kan ställa till med?

Nackdelen är förmodligen stigmat. För mig krävdes ett läkarintyg.


Med stigma menar du då att om vi är två som arbetar med samma uppgift. En är normal, en har arbetshandikapp, båda gör samma fel. För den normale handlar det om den mänskliga faktorn men för den som har ett arbetshandikapp beror det på sjukdomen?
Mer
18 år 7 månader sedan #21262 av Isa-Alise

leva skrev: Har precis fått ett papper från arbetsförmedlingen där jag ska skriva på att jag är psykiskt arbetshandikappad. På pappret står också att jag ska vara medveten om innebörden av detta samtycke. Är det någon som vet vad innebörden av detta kan ställa till med?


Fördelen är att du kan få lönebidrag, och en tryggare anställning... nackdelen är att din arbetsgivare vet om att du har psykiska besvär...
Mer
18 år 7 månader sedan #21273 av leva

Isa-Alise skrev:

leva skrev: Har precis fått ett papper från arbetsförmedlingen där jag ska skriva på att jag är psykiskt arbetshandikappad. På pappret står också att jag ska vara medveten om innebörden av detta samtycke. Är det någon som vet vad innebörden av detta kan ställa till med?


Fördelen är att du kan få lönebidrag, och en tryggare anställning... nackdelen är att din arbetsgivare vet om att du har psykiska besvär...

Jag eller rättare sagt min arbetsgivare ska få lönebidrag för mej i 4 månader framåt. Min arbetsgivare vet att jag har psykproblem. Jag har haft rehab där sedan i mars. Så nästa år vet jag inte hur det blir.