Högskoleprovet

Mer
11 år 11 månader sedan #489137 av tobbe
Svar från tobbe i ämnet Högskoleprovet
Det finns gamla prov att öva på. Det har blivit mer matte nu också så det kanske skulle passa ready bra eftersom han är intresserad av matte.

hogskoleprov.hsv.se/hp/2011/ht/#/intro
Mer
11 år 7 månader sedan #518599 av PaceFalm
Svar från PaceFalm i ämnet Högskoleprovet
Visserligen är tråden över 3 månader gammal men tänkte ändå hoppa in och dela med mig. Jag gjorde högskoleprovet 31a mars i år. Jag var väldigt nervös och hade inte förberett mig så bra. Provet var svårare än jag trodde. Man har ju 55 minuter på sig för varje delprov om jag minns rätt och tiden går fort som attans, jag hann inte skriva svaren på 15 - 20 frågor på första delprovet! Men mitt resultat blev ändå ett hyffsat 1.0 som gjorde att jag kom in på mitt förstaval på universitet. Jag blev rätt nöjd över resultatet med tanke på att jag kom dit oförberedd. Hade jag gjort om provet nu i höst hade jag säkert hamnat på en stabil 1.3 eller 1.4. Men nu behövs det inte för jag kom in på min utbildning. Hade jag ej tagit provet hade jag säkert varit arbetslös för tillfället.

Några tips jag kan ge dig som kommer höja ditt resultat GARANTERAT!
1: Kom väl förberedd! Gå till biblioteket och fixa en Matte A bok (Tror det heter Matte 1 nuförtiden). Räkna vartenda tal och varenda kapitel. När du gjort detta, gör det en gång till så det fastnar! Matten på högskoleprovet är Matte A, men det är svårare än man tror! Om du lär dig hela Matte A så kan du grunden i alla fall. Vid provtillfället måste du tänka logiskt och försöka komma ihåg vad du lärde dig från Matte A.
2: Börja i god tid! Nästa provtillfälle är 31 oktober om jag inte är ute och cyklar. Det vill säga, börja plugga redan nu!
3: Strukturera upp pluggtiden så bra som möjligt. Du vill liksom inte plugga in hela Matte A på en vecka. Räkna hur många tal det finns i boken och dela upp det så du löser lika många tal varje dag i 25 dagars tid tills du gått igenom hela matteboken. Detta ger dig några veckor kvar att kunna gå igenom det en extra gång lite kvickt.
4: En VÄLDIGT bra hemsida: www.ordprov.se/
Se till att besöka hemsidan varje dag, kanske en timma om dagen ungefär. Här får du god träning i ORD delen på högskoleprovet.
5: Gör gamla högskoleprov! Googla efter "gamla högskoleprov" och kolla hur strukturen ser ut och sätt tid på dig själv när du löser ett delprov för att få en idé i ungefär hur snabbt tiden går för jag kan säga dig att det går väldigt fort! Det värsta som kan hända är att du endast hunnit lösa 25 av 40 frågor under delproven.