Studier?

  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #36221 av Exocet
Studier? skapades av Exocet
Det verkar vara omöjligt för mig att få en utbildning nuförtiden. Min handläggare på soc tyckte jag hoppat av för många utbildningar.
Inge vill väl låta mig försöka eftersom jag misslyckats så mycket, men då visste jag ju inte att det var Asperger jag hade.
CSN å andra sidan säger att jag får plugga i 2 år till.
Vad tycker ni på Viska, är det värt att dra på sig lån för att få en utbildning, eller är det bättre att ta ett "skitjobb" och jobba sig upp?
Mer
18 år 1 månad sedan #36224 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Studier?
Det är hårda bud att behöva låna till sin utbildning.

Titta efter hur mycket du skall betala tillbaka.

För elva år sedan bodde jag granne med en tjej. Hon studerade till civilekonom. Hon sade; jag jobbar så mycket jag kan på loven, som statistiker på ett läkemedselsföretag, sedan har jag studie lån. När jag är färdig så kommer jag att stå i skuld till staten med en miljon kronor när jag blir pensionär. Jag kommer aldrig att kunna jobba bort den skulden.

Det är ännu värre idag.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #36225 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Studier?
Jag blev ju lite "lurad" att ta lån sist jag studerade. Annars hade jag varit skuldfri idag...
Men jag har betalt tillbaks en del.
Jag tror bästa lösningen för mig är föröska få jobb på annat sätt.
Mer
18 år 1 månad sedan #36230 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Studier?
Fredric! Ett tips till dig. Försök hitta en granne eller någon annan som är hantverkare. Samarbeta med försäkringskassan, ta upp det med dem. Därefter bli lärling! Jag kan tala om att utan hantverkare står Sverige still.

Du tjänar bra efter din utbildning och om den som lär ut kan göra det bra, så kan du ju efteråt själv jobbet och kan arbeta på egen hand(!). Om du nu får lärlingssanställning får du gå utbildningen, kanske du får lön under tiden.
Annars om du får praktikplats utan det.Då behöver detta inte kosta pengar! Du kan därefter få lönebidragsanställning vilket är till för sådana som oss.

Du och försäkringskassan skriver efter en praktikperiod på sex mån kontrakt på ett år, därefter är du fri att välja anställning själv på öppna marknaden.
Tala med din kurator, personligt ombud, försäkr. och din läkare om inte detta kan vara en idé!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #36247 av
Svar från i ämnet Studier?
kakelugnsmakare är bra aatt bli.
  • lotta
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #36260 av lotta
Svar från lotta i ämnet Studier?
Kan man söka lärningsplats på vilket företag som helst ?? Alltså inte renodlade hantverksyrken.

Jag är väldigt intresserad av heminredning tex och skulle tycka att det vore kul att jobba brevid som någon typ av assistent.

Går försäkringskassan verkligen med på sådana lösningar ???