Psykoser som utlöses av stress i arbetslivet

Mer
17 år 11 månader sedan #39113 av Balder
Jag har först på sista tiden (tillsammans med min läkare) börjat nysta upp mina härvor med psykoser. Under de senaste 10 åren har jag haft minst 4 psykoser. Varje gång jag haft ett jobb har jag mått dåligt. Ofta har arbetet avslutats med att jag gått in i en psykos. Jag har skött mina arbetsuppgifter till belåtenhet men har fått betala ett oerhört högt personligt pris, när jag drabbats av en psykos och varit tvungen att säga upp mig. Är det någon som känner igen sig? Jag återger nedan några intryck från tre av mina jobb.

JOBB 1: Mycket svår arbetssituation, med konflikter, ledde till att jag förlorade fotfästet helt och hållet. Jag var desperat och upplevde ett fruktansvärt inre kaos då jag förlorat all min trygghet. Vid ett tillfälle låg jag hemma hos en väninna på golvet och kippade efter luft då jag upplevde mycket djup panikångest. Vid ett tillfälle åkte vi Finlandsfärjan och det var nattsvart mörker i mitt psyke. Jag levde i en annan skrämmande värld när jag låg där i hytten, gömde mig i mörkret och upplevde en hotfull omgivning. Vid en resa söderut upplevde jag att jag var utsatt för långt gången spionage av utsända agenter, två svenska väninnor vi lärde känna där på semesterorten. Detta var första perioden jag fick kontakt med psykvården på sjukhus. Jag upplevde att ingen förstod vad jag pratade om och medicinen jag fick var okänd för mig och jag upplevde inte att den hjälpte.

JOBB 2: Jag blev mycket uttittad och inspekterad av de andra på jobbet, som den ”annorlunda”. Till slut började mobbingen bli utstuderad och uppenbar. Varje tillfälle togs tillvara när det gällde att trakassera mig psykiskt. En av arbetarna kom in och hotade med att stycka upp mig med motorsåg. Till slut var jag så själsligt och psykiskt utbränd att jag stod hemma och dansade maniskt framför min CD-spelare. Ibland var musiken himmelsk, ibland helvetisk. Detta var en tid med mycket religiösa grubblerier. Arbetskamraterna skrek åt mig och var oerhört ilskna. Jag uppfattade dem som psykiskt störda, men det var mig de körde till mentalsjukhuset en kväll. Jag var livrädd och apatisk när de kom för att hämta mig hemma, men följde med. Jag fick sova en natt på avdelningen och det var en mycket hemsk upplevelse då jag inte förstod något av vad som hände. Jag var helt slutkörd och hade hallucinationer av alla möjliga slag (ljud/musik och texter) under flera dagar/veckor.

JOBB 3: Jag blev mycket illa bemött i början av min tjänstgöring. Min närmaste medarbetare försökte mobba ut mig efter bara någon månad. Jag började gå in i mina tankar, lyssnade på musik och fick olika ”budskap” om himmel och helvete. Kände mig förföljd av människor och illa behandlad. Jag vägrade ta medicinen sommaren 2004 och kände att t.o.m. min sambo var en av mina plågoandar fast hon bara försökte hjälpa mig. Vid ett tillfälle hade vi sedan länge bokat en resa till Gran Canaria. När det blev dags att åka så vägrade jag. Jag hade nämligen läst i tidningen att de slängde ut flygpassagerare från flygplan på hög höjd. Jag var livrädd för mitt liv och kände mig förföljd konstant, hela tiden av allt och alla. Jag fick till slut en total kollaps. Min sambo hittade mig i hallen där jag hade svimmat av. På sjukhuset vaknade jag upp, livrädd för vårdarna - som jag försökte slita mig loss ifrån. Låg knappt en vecka på sjukhus. Det tog många månader innan jag var någorlunda återhämtad från min psykos.

Idag mår jag mycket bättre, tack vare samtalsterapi och medicinering (Abilify). Det är svårt att förstå att jag under nästan 10 år klarat mig utan medicin. Därför har jag haft en mycket jobbig historia med psykosgenombrott där jag misstrott mina arbetskamrater. Detta kanske tillhör psykosens dilemma, att man misstror alla i sin omgivning? Det konstiga är att jag fått väldigt bra arbetsbetyg trots mina psykoser och att jag därför har ganska lätt att få nya jobb. Jag är glad över vården i Sverige idag, den fungerar när man väl fått den. Men jag är lite förvånad över att ingen kunde förstå att jag haft psykoser fast jag sökte hjälp många gånger under dessa 10 år.
Mer
17 år 11 månader sedan #39114 av Q.L
Strssrelaterade situationer leder lätt till psykoser för schizofrena.
Hög stress kan således utlösa schizofreni.
Mer
17 år 11 månader sedan #39115 av Fredrik
Kanske du skall söka jobb där inte arbetsbelastningen är för stor. Var lite kräsen om du tänker söka jobb framöver. För min egen del spelar medicinen jättestor roll. Jag har klarat jobb med ganska hög stressfaktor och med mycket ansvar.
Mina problem har dykt upp i samband med försök med att sluta med medicinen. Så jag är positiv till att komma tillbaka till ett jobb igen. Men jag tänker inte lägga ribban för högt den här gången. Jag kommer inte vara kräsen med typen av jobb, bara jag hittar ett där jag trivs bra.
Mer
17 år 11 månader sedan #39119 av Q.L
Fredrik, det beror på vilken grad av sjukdomen man har, du har nog den lättare varianten och mindre med problematik.
Mer
17 år 11 månader sedan #39139 av Admin1
Har man en psykossjukdom och dessutom inte tar antipsykotika så är risken för återfall i psykos stor även om man inte arbetar. Det är svårt att säga om arbete är skadligt för dig, men du kanske har en ökad stresskänslighet för man brukar ha det ofta vid psykossjukdomar. Man brukar också vara känslig för kritik och fientlighet. Paranoian är ett problem. Det kan vara så att du har varit paranoid ibland, men det kan också förekomma att man blir dåligt behandlad om arbetskamrater upptäcker att man är inte helt psykiskt frisk. Nu när du fått medicin så tror jag att dina chanser att arbeta är större, eftersom antipsykotika minskar risken för återfall i psykos.
Mer
17 år 11 månader sedan #39142 av Balder
Tack Admin!
Både du och mitt vårdteam har börjat få mig att inse att det kanske handlar om att jag är mycket stresskänslig - snarare än att arbete är skadligt för mig. Jag har knappt gått arbetslös under 20 år, förutom några månader och detta var ingen trevlig erfarenhet (då jag kände mig mycket sjuk fast jag slapp arbetsstressen. Kanske är stressen relaterad till den övriga psykosociala livssituationen, man kan må dåligt p.g.a. många olika osäkra och svåra situationer i livet).

Jag har idag en situation där jag mår mycket bra p.g.a.
1) Bra vård (samtal)
2) Medicin (Abilify 15 mg)
3) Stabilt förhållande
4) Bra boende
5) Trygg inkomst

Så jag har aldrig mått så bra som nu på 10 år och jag önskar alla psykotiska schizofrena patienter lika bra vård. Min läkare sa att det finns mycket bra vård att erhålla idag. Men min erfarenhet är att det ibland kan ta tid innan man erhåller rätt vård, och då kan man få gå med obehandlade psykoser under ganska lång tid.