ang. sjukskrivning *Tacksam För Svar*

Mer
17 år 11 månader sedan #39367 av Sofie
Det var i början av mina 20-år som jag var i en liknande situation...
Efter vad jag minns var jag sjukskriven mot slutet av en hösttermin i ungefär 1 månad. Resultatet var att jag fick behålla pengar av både bidrag och lån, men att jag inte blev återbetalningsskyldig för lånepengarna för just den månaden. Men jag kanske minns fel. Det var inga stora summor det handlade om. På loven levde jag mest på mina föräldrar på den tiden, försökte också arbeta, men det gick dåligt. Det var inte förän jag var cirka 23 som jag lärde mig att söka jobb, tog alla möjliga slags extraknäck och kunde ha 3-4 jobb parallellt och var inte ledig på 10 dagar i streck som mest. Det var när jag bodde i England.

Det är en mognadsprocess tror jag att komma ut i arbetslivet och helt klart försvårar det om du är drabbad av någon form av sjukdom eller handikapp, psykiskt eller somatiskt, förutom att du är ung och grön och inte har någon erfarenhet att bygga på, men någonstans måste man ju börja. Mitt råd är att ändå försöka hitta något litet extraknäck, det går att njuta av sommaren ändå. Extraknäcket gör att du får mer pengar (vid sidan av eventuella bidrag) + inte minst... självkänsla.

/Sofie