Tillåts utbildning ?

Mer
17 år 9 månader sedan #42858 av Kassandra
Skulle ibland vilja ha nåt att göra på dagarna, företrädesvis studera.
Nån gång i framtiden.
Men det är väl inte tillåtet, eller ? Inte när man är förtidspensionerad.
Inte ens på Nätuniversitetet ?
  • Besökare
  • Besökare
17 år 9 månader sedan #42865 av
Svar från i ämnet Tillåts utbildning ?
Man ska glo i tapeterna år ut och år in. Det är jätte-nyttigt och man blir frisk av det, för det säger tjänstemän och politiker! Och de är ju kloka och sunda personer.
  • Besökare
  • Besökare
17 år 9 månader sedan #42866 av
Svar från i ämnet Tillåts utbildning ?
När jag mår dåligt är det omöjligt för mig att studera pga koncentrationssvårigheten.
Mer
17 år 9 månader sedan #42867 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Tillåts utbildning ?
Jag tror att du kan studera deltid, men om det går bra och du börjar ta poäng så kan sjukersättningen drasin och du kan behöva ta studielån instället... men om studier är ett sätt för dig att komma igen kan det väl vara värt det? Ekonomin blir antagligen mycket bättre om du lyckas med studierna och får ett arbete... Ta reda på vad som gäller genom att prata med din handläggare på försäkringskassan... då slipper du få några otrevliga överaskningar...
Mer
17 år 9 månader sedan #42878 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tillåts utbildning ?
Jag tror att om man har schizofreni sedan många år, så är de nog ganska generösa med att tillåta studier fast man är förtidspensionerad. Jag vet en som fick slutföra sig universitetsutbildning under ett par år med sjukbidrag, så visst är det möjligt. De är nog bara glada över att man försöker aktivera sig och normalisera sin livsföring. De hoppas nog att man skall tillfriskna på kuppen.
Mer
17 år 9 månader sedan #42894 av Kassandra
Det är som jag misstänkte, att man riskerar att förlora pensionen och
och få gå på studielån. Det har jag haft förut, innan jag blev sjukskriven och vet hur jobbigt det är att betala tillbaka.
Jag har precis betalat färdigt studielånen jag fick efter 1988. Sen har jag lån på 160 tusen drygt som jag hade före 1988 och dem behöver jag nu inte betala av på, eftersom min årsinkomst är så låg.
Studiemedel igen ? Nej, jag tror inte det.
Förtidspensionen är låg, men det känns trots allt tryggare för mig att veta att dom pengarna kommer in varje månad.
Jag är så himla stresskänslig och skulle knappast klara av att kastas ut i arbetslivet med tvånget att passa tider, vilket jag absolut inte klarar.
Åtminstone inte på morgonen.
Så jag tänkte att när man studerar så är oftast föreläsningarna lagda lite senare på dagen (förmiddagen).
Jag sökte information om Samhall igår. Tänkte att kanske där finns något som skulle passa mig. Men de har ju mest industriarbeten, packa varor, tillverka kablage och kroppsarbeten som städning. Jag behöver arbeten som stimulerar min hjärna och är varierat. Hade hoppats hitta något med datorer; jag är utbildad i kontorssektorn. Men sånt finns tydligen inte.
Vad jag skulle kunna tänka mig är i så fall att arbeta hemifrån. Problemet är också min sociala fobi, jag vill helst inte ha att göra med folk, för då riskerar jag konflikter, som jag mår dåligt av.
Och jag har fortfarande trauman att arbeta igenom. Så det tar sin tid.