Pengar?

  • Khai Chau
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 8 månader sedan #45082 av Khai Chau
Svar från Khai Chau i ämnet Pengar?
Exactement, monsieur... :lol: :lol:
K
  • mrX
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 8 månader sedan #45088 av mrX
Svar från mrX i ämnet Pengar?

Jocke skrev: Är du spelberoende?

ja det kan man väl säga, har inte haft någon deklarerad inkomst sens jag blev kickad från mitt förra jobb. Men nu ska jag lägga pokern åt sidan, har sökt om a-kassan o får väl söka jobb som vanligt folk :rolleyes:
Mer
17 år 8 månader sedan #45091 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Pengar?
För en del är köpglädjen den enda glädjen de har kvar. Vad händer när dessa förköpt sig en månad, och då inskränka på nästa månads gjädje.
Många blir lyckligare av pengar.
Mer
17 år 8 månader sedan #45114 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Pengar?

Jocke skrev: Isa-Alise! Kan du förklara hur en som inte kan involveras i ett kärleksförhållande eller har svårigheter att känna en närmare gemenskap med andra, hur ska denne göra för att känna en lycka?

Dem flesta jag känner har gode män/kvinnor! Inte är dem lyckligare än mig som sköter sin ekonomi helt själv! Men pengar gör en inte lyckligare, men jag tror ekonomiskt oberoende är viktigt för oss!


Kanske finns det något annat som ger personen stor lycka, som att lyssna på musik, gå skogspromenader, se en soluppgång, bön, meditation, mm... mycket av det goda i livet är gratis...

Visst är ekonomiskt oberoende viktigt... men pengar i överflöd garanterar inte att man blir lycklig...

I boken Authentic Happiness skrev Seligman även att hälsa inte är en faktor som garanterar lycka... kroppsligt och psykiskt välmånede är en dimention av livet i sig, lycka en annan... man kan vara lycklig även om man har en kroppslig sjukdom eller mår psykiskt dåligt, konstigt nog... och visst har jag upplevt intensiv lycka mitt upp i det värsta av min psykos... blandat med ångest, men ändå lycka, nästan eufori... (det är nog svårare att känna lycka om man är deprimerad)... och att man är frisk är ingen garanti för att man blir lycklig, heller...
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 8 månader sedan #45116 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Pengar?
Ja Isa-Alise! Men jag tror ganska många är känslomässigt avtrubbade av vad naturen eller personliga göromål har att ge! Man blir blasé av saker som är extraordinära till slut!

Visst kan jag uppskatta skogspromenader eller fiske-safaris! Men det är bara ögonblickliga sekunder av lycka!

I boken Authentic Happiness skrev Seligman även att hälsa inte är en faktor som garanterar lycka... kroppsligt och psykiskt välmånede är en dimention av livet i sig, lycka en annan... man kan vara lycklig även om man har en kroppslig sjukdom eller mår psykiskt dåligt, konstigt nog... och visst har jag upplevt intensiv lycka mitt upp i det värsta av min psykos... blandat med ångest, men ändå lycka, nästan eufori... (det är nog svårare att känna lycka om man är deprimerad)... och att man är frisk är ingen garanti för att man blir lycklig, heller...


Jovvisst kan man känna lycka en kort stund även när man är sjuk! Men att vara frisk är ingen garanti för att känna lycka, sant! Men ett gott skratt ofta, ger en ett lyckorus! Jag kan säga, att jag skrattade en gång på minst tre år!

Inte för att jag saknar humor, utan för att andra inte kunde tränga igenom mina stora krav på vad som är humor! I och med att man inte hör så bra, så uppfattar man inte alltid humorn i det ögonblickliga!

Så ibland kan man klassificeras som humorlös, vilket absolut inte är fallet, när jag oftare får andra att skratta! Att vara frisk, kan vara svårt för oss sjuka att definiera, eftersom det kan vara länge sedan man var symptomatiskt frisk!

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 8 månader sedan #45122 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Pengar?
Nej, det tror jag inte.

Det var nästan skönare ibland att vara pank, för då hade man det som förklaring för måendet. Har man inga pengar kan man inte hursom. Men har man pengar och ändå inte vill eller gör?