Finns det någon arbetsmarknad för oss

Mer
17 år 7 månader sedan #49221 av Projek
Hej på er, är nykomling.

Har under sex års tid sökt jobb efter högskoleutbildningen och inte fått något napp. För någon vecka sen blev jag erbjuden ett jobb och jag tackade ja. Den här veckan ringde arbetsgivaren och sa att han inte kunde anställa mig och det hade inget med min person att göra, det påtalade han flera gånger. Då vet man eller hur vad det berodde på.

Kan man få ett jobb på den reguljära arbetsmarknaden när man har blivit sjuk?

Projek
Mer
17 år 7 månader sedan #49224 av Isa-Alise
Försök få ett lönebidrag från arbetsförmedlingen rehab... då blir det lättare att få ett arbete...
Mer
17 år 7 månader sedan #49234 av Admin1
Välkommen!

Jag vet två stycken som fått jobb på den reguljära arbetsmarknaden trots att de hade schizofreni. Båda två fick flytta dock till annan ort för att få jobbet, så det var inte helt enkelt för dem. De berättade dock aldrig om sin sjukdom. Om du själv inte lyckas ordna jobb kan du kanske söka hjälp hos Arbetsförmedlingen Rehab. Det verkar ju dessutom vara så att du har chanser att skaffa jobb själv, eftersom det var ju nära nyss att du fick ett. Svårt att säga om du kanske skall försöka söka jobb själv ett tag till med tanke på det.
Mer
17 år 7 månader sedan #49248 av Projek
Har ett skyddat arbete idag men vill gärna ha nytta av ingenjörsutbildningen. Personalen på det skyddade arbetet vill att jag ska söka själv, det är bäst att marknadsföra sig själv säger de.

Det jobb som jag nästan fick var på annan ort och då får man inget lönebidrag. Arbetsförmedlingen stod inte heller för flyttbidrag eftersom jag har ett arbete.

Min fråga bygger på att om är sjuk så har man lite lägre social kompetens och är man som mig väldigt impulsiv så blir det svårt.

Berättade inte heller att jag har borderline och är lite psykotisk så jag måste äta medicin.

Projek
Mer
17 år 7 månader sedan #49250 av Isa-Alise
Vad fint att du har ett skyddat arbete!!! Kanske finns det möjligheter för dig att få mer krävade eller mer kreativa arbetsuppgifter på ditt nuvarande arbete? Fortsätt att söka annat, om du tror att du skulle trivas bättre med något annat... men underskatta inte den nytta du gör idag på ditt nuvarande arbete...
Mer
17 år 7 månader sedan #49577 av iprenmannen
Hej

Har kännt mig väldigt ensam i min situation tills jag läste ditt inlägg :D . Har själv fått samma diagnos som dig allstå borderline. Är också utbildad ingenjör. Men saknar social kompetens för att kunna arbeta med det. Gick ut min utbildning 2005 och gått arbetsökande sedan dess. Ganska nyligen har jag fått jobb som montör. Ibland kan det gå dagar utan att jag säger något till mina arbetskamrater mer än hej på morgonen. Arbetat en månad utav en sexmånadersprovanställning när jag blev kallad till chefens kontor. Hans besked var vi kan tyvärr inte ha kvar dig eftersom du jobbar allldeles för långsamt. Tror själv det är en biverkan av medicinen eftersom det påverkar dopaminet som i sin tur styr rörelseförmågan. Känner mig verkligen ledsen över beskedet och har därför överklagat beslutet. Får se vad som händer. Om inte det funkar får jag väl försöka med något rehabarbete. Men det är kanske inte så lätt som det låter. Någon som vet om man får hjälp utav försäkringskassan med detta som sjukskriven? Eller om samhall är ett alternativ. Tacksam för alla inlägg.