Finns det någon arbetsmarknad för oss

Mer
17 år 7 månader sedan #49584 av Isa-Alise
Prata med din läkare och dina finmotoriska problem... det finns många neuroleptika idag och alla ger inte påverkan på motoriken... t.ex. Abilify ger en normal motorik... du kanske kan få byta medicin till något som inte stör rörelseförmaågan...
Mer
17 år 7 månader sedan #49597 av Admin1
Tidigare har folk här hänvisat till Arbetsförmedlingen Rehab när det gäller att ordna något jobb när man har ett psykiskt funktionshinder. Ens psykiatrer måste då anse att man kan arbeta, men det borde ju inte vara något problem för dig. Det går ju också att få lönebidrag som kan kompensera arbetsgivaren för att man håller ett lite lägre tempo.
Mer
17 år 7 månader sedan #49604 av Projek
Hej kompis. Samhall kan vara bra eftersom det ger lön och sysselsättning. Det finns regler och man får jobba i sin egen takt för det mesta. Tyvärr är det inte så många industrienheter kvar, det är mest service och tjänster. Vaktmästeri och städning. Lönen är dålig och det går inte att göra karriär till tjänsteman, det har ledningen satt stopp för. Nu ska alla ut på öppna marknaden.

Man kan få praktisera med lön från samhall, får man sen jobb på praktikplatsen har man återanställningsrätt inom ett år.

Om du kan få jobb där beror på kön och om de behöver göra fler timmar. Det är arbetsförmedlingen som bestämmer vilka som får komma dit.

Projek
Mer
17 år 7 månader sedan #49605 av klovis
Tycker det här med social kompetens är något ni borde kunna satsa på att bygga upp igen. Jag har verkligen kännt mig nere och börjat tappa mina "sociala intiativ". Fast jag har börjat bygga upp det genom att tvinga mig själv att ta kontakt och försöka tänka bort att jag känner att jag mår dåligt. Tror det är ett viktigt steg för återhämtning, för utan sociala kontakter hamnar man nog i en dålig negativ spiral. Behöver ju inte bara vara mediciner som gör en långsam, utan bara det att man mår dåligt gör ju att man blir helt långsam.

Har själv också en civil ingenjörs utbildning och ett par år som doktorand i bakfickan, så känner att jag har satsat en hel del på ett yrke som jag verkligen vill kunna syssla med (forskare). Det har jag tänkt göra också, med eller utan handikapp. Det kanske är lättare att vara en galen vetenskapsman, vem vet:).

Jag vet att det inte är lätt. Självförtroendet, självkänslan och sin självbild blir helt förstörd efter något sånt här (vad nu skillnaden är mellan dom). Men man får inte tappa bort hoppet om att man kan bygga upp sig sakta men säkert. Det måste kunna finnas ett bra liv för oss alla, men man får inte glömma bort det och sluta sträva efter det. Jag har alltid varit en målmedveten person, tänker inte sluta vara det nu när jag behöver det som mest:). Man får se till att ha små missions varje dag och sakta komma upp till ytan, en positiv spiral.

kram Molgan

ps Har haft några dagar utan abilify nu, kan inte känna några tecken på schizofrena tankar alls (är inte paranoid på något sätt). Det kanske kan fungera utan neuroleptika för mig. ds
Mer
17 år 6 månader sedan #51549 av Isa-Alise
Spammaren lär inte sluta för att vi blir upprörda... bra att Admin plockar bort postningarna efter hand...
Mer
17 år 6 månader sedan #51551 av Nissegossen
Vet det! Men jag blev urf-ad när jag ser hur han håller på! Men du har rätt! Vi skall inte ge honom uppmärksamhet! Det är att kasta pärlor för Svin!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum