Sjukersättning och försäkringskassa

Mer
4 år 8 månader sedan - 4 år 8 månader sedan #1176527 av Rrusheflower
Jag är sjukskriven 100 procent sen 7 år tillbaka. Om du känner att du inte kan jobba pga funktionshinder då ska du få sjukersättning. Först måste du gå till en psykolog och få en diagnos och medicinering. Du kan gissa för psykologen vad du själv tror att du har för diagnos för att det ska gå snabbare att få en diagnos. Sen måste du ha ett möte med doktorn psykiatriken om varför du inte kan jobba. Säg hur du mår tex. Han skickar sen in ett intyg till Försäkringskassan. Där måste man ansöka genom en blankett på datorn. Jag fick hjälp av min socionom eftersom jag varit inlagd på psykhem osv. Man kan också bara ringa kundtjänst på försäkringkassan så säger dom vart du ska klicka för att hitta blanketten. Du måste ha mobilt bank id eller bankidpå fil (på datorn). Man får sjukersättning för några år sen får man ansöka på nytt. Dom ger en så länge som dom tror att du inte kan arbeta. Det heter aktivitetsersättning för alla som är under 30 år. Jag är alltid nervös och får katastroftankar inför ett beslut men sen går det över.
Last edit: 4 år 8 månader sedan by Rrusheflower.
Mer
4 år 8 månader sedan #1176603 av Admin1
Det bästa är väl om du försöker att jobba t.ex via IPS-modellen. Du har tydligen en utbildning med CSN-lån, så varför en utbildning till. Försök att få jobb med den utbildning du har.
Mer
4 år 8 månader sedan #1176625 av Slyngelsnubben

Admin1 skrev: Det bästa är väl om du försöker att jobba t.ex via IPS-modellen. Du har tydligen en utbildning med CSN-lån, så varför en utbildning till. Försök att få jobb med den utbildning du har.


Jag får väll försöka, hoppas att jag är en av dem som återhämtar sig totalt vad nu det betyder men just nu tar jag bara 2mg risperdal så det kanske är på god väg...
Mer
4 år 8 månader sedan #1176627 av Geta
Håll igång så gott det går och undvik droger. Mat, sömn och motion kan hjälpa till mycket.
Mer
Mer
4 år 8 månader sedan #1176682 av Skellington
Jag förstår mig inte på FK.