Att med psykiska problem kunna klara av sitt jobb?

  • Besökare
  • Besökare
17 år 6 månader sedan #50844 av
Innan jag blev sjuk så var jag högpresterande... det gav en sorts social status som jag upplevde var väldigt viktig. Nu har jag blivit tvungen att lägga ner samtliga prestationskrav och att inse, att det viktiga är att jag överlever och orkar hålla hjärnan hyfsat klar..jobbet är inte det viktigaste. Det jag ville säga är bara, att ditt liv kommer inte att gå under för att du slutar jobba, eller jobbar mindre, även om det kanske känns så nu:) Prioritera ditt psykiska välbefinnande istället, det stärker på sikt.

Lycka till!!
Mer
17 år 6 månader sedan #50862 av Admin1
Atypiska antipsykotika brukar ibland användas vid depressioner, när andra antidepressiva inte har givit tillräcklig effekt. Kognitiv beteendeterapi har också bra effekt vid depressioner och skulle därför vara något att pröva för dig. Vid denna psykologiska behandling försöker man träna att undvika att fastna i ett negativt tänkande som är typiskt vid depression. Vid depression kommer ofta negativa automatiska tankar som gör att man mår dåligt.

Rehabiliteringen behöver inte betyda att du kommer att bli förtidpensionerad utan den syftar väl snarare till att förbättra din arbetsförmåga. Oroa dig inte över att bli förtidspensionerad för när du jobbat så där länge så får du hyfsad ersättning och inte så mycket sämre än när du jobbade. Förutom ersättning från Försäkringskassan (65 % av lönen) får man månatlig ersättning från fackets försäkring eller arbetsgivarens pensionssstiftelse. Man kan också få ett engångsbelopp dessutom.
Mer
17 år 6 månader sedan #50993 av status que ante
Är biolär och äter lithium, men är i en depression.

Vet ej hur jag ska ta mig ur det?

Har varit så en längre tid nu.
Mer
17 år 6 månader sedan #51166 av Klasse
Jag läser Era svar gång-på-gång. Det lättar en och annan sten från mitt hjärta. Hoppas att [i:2r1uleso]även jag[/i:2r1uleso] skall [i:2r1uleso]få ge[/i:2r1uleso] [i:2r1uleso]även Er[/i:2r1uleso].

Tack för att Ni finns :D

Klasse
Mer
17 år 6 månader sedan #51169 av Nissegossen
Var och en som skriver här på siten ger något av sitt eget!

Även du Klasse, är en utav de som bidrar!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum