Översittar lärare.

Mer
17 år 6 månader sedan #50847 av maktlös
Hej,

Jag slutade arbeta för ca ett halft år sedan för att flytta och sedan börja studera. Hoppas denna tråd fortfarande kan falla under denna kategorin.

Jag har nu iaf börjat plugga och för ca två veckor sedan hade vi en lärare i ämnet gruppdynamik som uttryckte att schizofrena människor inte går att förlita sig på i ett arbete och att schizofrena ofta ljuger i intervjuer eller förvränger sanningen. Jag vart skitförbannad men var tvungen att sitta och hålla mig till en paus för att konfrontera henne. Människan hade mage att bara komma med motangrepp. Jag skrev om händelsen i en utvärdering och jag hoppas skolan inte anlitar henne igen!

Till saken då.

1. Hur är det med detta. Kan man inte gå till någon utbildningsmyndighet för att komma till punkt med detta. Fortfarande kokande arg när jag tänker på det även fast det gått ett par veckor.

2. Någon som vart med om liknande. Hur tacklade ni det?


Det är bara tre nära vänner i klassen som känner till detta då jag självklart inte vill blanda in hela klassen men dem höll med om att hon uttryckte sig nedvärderande.
Mer
17 år 6 månader sedan #50865 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Översittar lärare.
Jag har läst en del om schizofreni och arbete, men jag har aldrig hört vad hon sa omnämnas tidigare. Det som jag läst är ett hinder för arbete är kognitiva symptom, som dåligt minne, dålig planeringsförmåga och förmåga att få saker utförda. Idag arbetar bara cirka 20 % av de med schizofreni i Europa, men siffran ökar nog för jag har läst att 80 % anses kunna jobba med rätt sorts stöd.

Jag tycker att du gjorde rätt som skrev din kritik om det i kursutvärderingen. Möjligen skulle du också kunna kontakta henne och ifrågasätta hennes uppgifter - har hon någon undersökning som stöder det hon sagt? Jag vet inte om man behöver göra så mycket mer åt saken. Hon kanske ändrar sig om hon blir i frågasatt. Jag förstår din upprördhet för den är befogad.
Mer
17 år 6 månader sedan #50875 av aspie
Svar från aspie i ämnet Översittar lärare.

maktlös skrev: Jag har nu iaf börjat plugga och för ca två veckor sedan hade vi en lärare i ämnet gruppdynamik som uttryckte att schizofrena människor inte går att förlita sig på i ett arbete och att schizofrena ofta ljuger i intervjuer eller förvränger sanningen. Jag vart skitförbannad men var tvungen att sitta och hålla mig till en paus för att konfrontera henne.

Antagligen hade den där människan föråldrade kunskaper om saken, från tiden då det inte fanns medicinering och det fanns många katatona kroniker som inte ens själv visste vad de pratade. Eller sen blandade hon helt och hållet med några andra sjukdomar. Vissa mytomaniska lögnare kan bete sig på det ovannämnda sättet, men jag tror att en sak som schizona har gemensamt med aspergers, är att man är hellre för ärlig än tvärtom, och att man manipulerar sällan. Den sociala kompetensen som behövs för framgångsrikt manipulerande med lögner, brukar inte finnas i de flesta fall.

maktlös skrev: 2. Någon som vart med om liknande. Hur tacklade ni det?

Jag själv har asperger och ADHD och jag möter massor av gamla och felaktiga uppfattningar om dem i universitetet. Jag brukar be taltur under föreläsningen och rätta till. I några fall går jag att prata efter föreläsningen, och tar fram källor och bevismaterial om motsatsen. På det sättet kan det även väntas att föreläsaren skärper sig nästa gång.

- Aspie