Jag vill ha ett jobb

Mer
4 år 3 månader sedan - 4 år 3 månader sedan #1218787 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Jag vill ha ett jobb

Johannes skrev: Vill samtidigt varna för att arbeta, om du inte är säker på att du vill.
Jag började arbeta. Och sen var det kört att få tillbaks heltid sjukersättning. De säger bara: om du klarar att arbeta så här länge, så måste du fortsätta.
Så det kan bli en fälla att börja arbeta.

Jag har varnat sedan länge att inte ta ett arbete på öppna marknaden, utan att kontakta Fk först. Detta för att tar du ett arbete på Öppna marknaden händer det som Johannes varnar för att du inte får någon ersättning om du blir sjuk igen.

Går ni och pratar med fk och deras program får man arbeta i upp till ett år utan förlora ersättningen om ni blir sjuka igen. Det är de facto om ni tar ett jobb på egen hand det kan vara lockande men besinna er och gå igenom fk s rehab, då gör ni rätt, då tar fk hand om er om ni faller tillbaka och får en ny psykos då får ni pengar genom fk.
Fatta att om ni inte fattar skall jag behöva banka er i huvudet med en gammal telefonkatalog?

Den här kämpade jag med när jag gick i min utbildning en tjock lunta, den hade hårda pärmar och passar bättre att slå i huvudet på någon BABS byggarnas bibel
Svensk byggnorm, SBN

Den 1 januari 1968 ersattes BABS 60 av Svensk Byggnorm 67 som publicerades av Statens planverk. Man strävade efter att utforma föreskrifterna som funktionskrav och att samordna alla bestämmelser som berör husbyggandet. Flera tillägg och ändringar (supplement) gavs ut.
www.boverket.se/sv/byggande/oversyn-av-b...-historisk-oversikt/

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 3 månader sedan #1218813 av krokus
Svar från krokus i ämnet Jag vill ha ett jobb

Johannes skrev: Vill samtidigt varna för att arbeta, om du inte är säker på att du vill.
Jag började arbeta. Och sen var det kört att få tillbaks heltid sjukersättning. De säger bara: om du klarar att arbeta så här länge, så måste du fortsätta.
Så det kan bli en fälla att börja arbeta.

Visst kan man ha sjukersättningen vilande i två år? Fk säger att man då ska kunna gå tillbaka till sjukersättning om det visar sig att arbete inte fungerar. Jag är skeptisk till att FK går med på det så lätt. :tänk
Mer
4 år 3 månader sedan #1218816 av Recard2016
Svar från Recard2016 i ämnet Jag vill ha ett jobb
Jag har sagt de är innan men de tåls att sägas igen. Jag sa till min läkare att ja ville ut o arbeta för några år sedan för o träffa folk o tjäna mer pengar, han sa; "Akta dig jävligt noga för att säga 'jobb' till FK, de gör allt för att ta ifrån folk deras ersättningar!".
Mer
4 år 3 månader sedan #1218818 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Jag vill ha ett jobb

Recard2016 skrev: Jag har sagt de är innan men de tåls att sägas igen. Jag sa till min läkare att ja ville ut o arbeta för några år sedan för o träffa folk o tjäna mer pengar, han sa; "Akta dig jävligt noga för att säga 'jobb' till FK, de gör allt för att ta ifrån folk deras ersättningar!".


Det stämmer

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 3 månader sedan - 4 år 3 månader sedan #1218836 av Kloppe
Svar från Kloppe i ämnet Jag vill ha ett jobb

krokus skrev: Visst kan man ha sjukersättningen vilande i två år? Fk säger att man då ska kunna gå tillbaka till sjukersättning om det visar sig att arbete inte fungerar. Jag är skeptisk till att FK går med på det så lätt. :tänk

Tror det är ett år som gäller för vilande sjukersättning. Åtminstone var det så när det var aktuellt för mig.
Men man kan ju ångra sig efter tre år, eller så. För mig har det blivit ett litet helvete p.g.a att jag tvingas fortsätta arbeta.
Fast jag hade bara 50% sjukers. och fick tillbaka den. Men nu känns det som jag behöver hel sjukersättning.
Och doktorn säger bara att det är svårt att få beviljad sj ersättning. Och att det sååå nyttigt att jobba.

Det blir bättre och bättre dag för dag.
Last edit: 4 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 3 månader sedan #1218854 av Melody
Svar från Melody i ämnet Jag vill ha ett jobb
Memphis: Tack, ja jag har svängt i denna fråga för det ger mig mer ro att ha ngt att göra och träffa folk.

Johannes: Tack för din varning. Jag har ingen sjukersättning i dagsläget, så jag tror jag vill pröva mina vingar. Fast jag kommer ta det i lugn takt, jag har fortfarande mkt symptom såsom stress och rastlöshet inuti. Det vore toppen att få ett deltidsjobb med schema för min del.

En tanke: om vi vore rika hade vi kunnat starta en stiftelse, kanske för psykisk hälsa! Och jobbat så mkt vi kunnat. Tänk er *drömmer*