Arbetet inte bara ett arbete

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
3 år 10 månader sedan #1259475 av Fantasio
Oftast stod jag vid samma maskin. Men då och då gjorde jag annat. Jag trivdes med alla arbetsuppgifter. Vi arbetade under reglementet GMP, Good manufacturing practice. Vi hade samma krav på oss som Astra Zeneca, som alla som gjorde medicin eller hälsokost. Jag jobbade mycket övertid, jag lärde upp personer på olika maskiner. Jag var faktiskt rätt väl ansedd.

Jag värdesatte min fritid, ofta med en öl i handen på en uteservering. Bästa dagen på hela året var sista arbetsdagen innan semestern. Då var vi alltid ett gäng som gick på puben.
Mer
3 år 10 månader sedan #1259589 av notwoodstock
Jag hade det ruskigt bra när jag blev omplacerad till lättare jobb. Jag fick arbetsträna på halvtid innan jag kommit igång. Och bra lunchmat, billigt. Datasupport var kul att jobba med.
Mer
3 år 10 månader sedan - 3 år 10 månader sedan #1259616 av Nissegossen
På ett arbete ingår man ett kollektiv och är i ett sammanhang även om man jobbar natten och är ensam med jobbet med nattvakten, man är ett större sammanhang och de övriga kunde arbeta tack vare det att jag arbetade och det var mycket feedback. Detta då vad jag arbetade med var alla de andra beroende av. Jag kom först på listan de övriga var beroende av mitt arbete jag gjorde.

Visserligen behövde jag mältat korn och humle, men det gjordes inte på bryggeriet

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 3 år 10 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 10 månader sedan #1260032 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Arbetet inte bara ett arbete
Jag har aldrig trivts med att jobba förutom på ett ställe: Ackis kök. Men där var det arbetskamraterna som gjorde att jag trivdes. Vi var alla unga, vi hade jobbet som en språngbräda ut i livet och vidare till utbildning och bättre jobb. Det var bekymmerslöst och fritt. Vi umgicks väldigt mycket på fritiden, festade, busade på stan och levde rullan på nationerna.

I övrigt har jag haft tråkigt och stressigt på alla jobb jag haft och har inte gjort bra ifrån mig. Har fått sparken från 4-5 jobb, senast 2011. När jag inte pluggade drog jag mest omkring utan mål. Att få förtidspension 2012 var en stor lättnad och jag har aldrig längtat tillbaka till arbetslivet. Nu extraknäckar jag inom kommunen som kontaktman och ledsagare men det är knappast så betungande som ett ordinarie arbete men det ger mig pengar.

Jag kan säga att jag älskar att plugga men hatar att jobba.
Mer
3 år 10 månader sedan #1260045 av memphis
Ungefär samma för mig. Jag gillar att studera. Jobben har jag inte haft för att jag gillat dem, jag har fått tvinga mig själv till att jobba, för pengarnas skull. Jag har inte hatat jobben jag har haft, de har bara inte fångat mitt intresse totalt.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
3 år 9 månader sedan #1265490 av Fantasio
Faktiskt så saknar jag att träffa folk. Det blir inte samma sak på mötesplatsen, jag träffade mer folk när jag var ute i arbetslivet. Jag spelade innebandy en gång i veckan med jobbet, stora mål och målvakter. Nu när det är sommar saknar jag att ha någon att sitta på uteserveringar med.